EN
„Teksty Drugie. Teoria literatury, krytyka, interpretacja” to dwumiesięcznik literaturoznawczy wydawany od 1990 przez Instytut Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk we współpracy ze Stowarzyszeniem Pro Cultura Litteraria
EN

2015 nr 5: Audiofilia

Nowy numer o kulturze audio, sonosferze i antropologii dźwięku, a w nim m. in. Momro o fenomenologii ucha, Hejmej o słuchaniu literatury, Tuszyńska o rozumieniu reprezentacji w fonografii, Losiak o kategorii malowniczości pejzażu dźwiękowego oraz Marak o koncepcjach Davida Toopa. Wśród artykułów o sound studies są także teksty Brzostka prezentującego kluczowe dla tej problematyki zagadnienia i pojęcia, Kremer piszącej o poezji fonetycznej, dźwiękowej oraz mówionej, Antonika o audiobookach, Zarych o nokturnie oraz Szareckiego o serwisie internetowym Coffitivity, który wspomaga kreatywne myślenie, odtwarzając w tle odgłosy kawiarni. Ponadto tłumaczenie eseju Barthesa o ‘ziarnie głosu’, Voegelin o filozofii sztuki dźwiękowej oraz Dolar o polityce głosu, a także tekst Kramkowskiej-Dąbrowskiej o dramatach Janusza Krasińskiego i recenzja książki Przeciw muzykologii niewrażliwej. W numerze również teksty dotyczące narracji założycielskich tzw. Ziem Odzyskanych (Gieba), polskiej powojennej literatury regionalnej (Mikołajczak), a także doświadczeniu zetknięcia ze wschodem w literaturze polskiej przełomu XIX i XX wieku (Nasiłowska). Współpraca merytoryczna: Dariusz Brzostek \
20 Styczeń 2016

2015 nr 4: Performanse piśmienne

Nowy numer o performansach piśmiennych, a w nim m.in. Nasiłowska o performatywnych funkcjach pisania, Karpowicz o twórczości Jadwigi Sawickiej, Rakoczy o materialności i cielesności pisma, Litwinowicz-Droździel pisze o dziewiętnastowiecznej piśmienności, Majewski interpretuje praktyki pisania skrybów w Europie i kaligrafów wschodnioazjatyckich, a Buliński – pisarstwo Indian E’ñepá. Ponadto przekłady, w tym z najnowszej książki Berela Langa oraz Tima Ingolda, a także artykuły Grudzińskiej-Gross o języku, jakim w okupowanej Warszawie mówiono o eksterminacji Żydów, tekst Buczyńskiej-Garewicz o fenomenologii samoświadomości i Wierzbickiej o konieczności „karty etyki globalnej”. Oprócz tego Sikora o roli zapisu prawa w Towarzystwie Filomatów, Jurkowska interpretuje wpisy z księgi osób zwiedzających, Świątynię Sybilli, zaś Kubkowski pisze o Dzienniczku Faustyny Kowalskiej jako wydarzeniu piśmiennym i tekstowym. Wśród artykułów dotyczących ważnych tekstów literackich Szewczyk-Haake o Róży Tadeusza Różewicza, Bukowiecka o Nikiformach Edwarda Redlińskiego, Budrowska o zapomnianych wierszach Juliana Kawalca oraz Jerzy Olek o doświadczeniach awangardy minionego stulecia. Ponadto Jarosińska wspomina i żegna Annę Bujnowską, Michałowski – Erazma Kuźmę, a Kuczera-Chachulska – Mariana Maciejewskiego. Współpraca merytoryczna: Agnieszka Karpowicz i Marta Rakoczy \
31 Grudzień 2015

2015 nr 3: Cyfrowa piśmienność

Nowy numer o cyfrowej piśmienności i socjologii literatury, a w nim m.in. Bazarnik analizuje liberaturę w polu produkcji literackiej, Nacher pisze o narracjach lokacyjnych, Pisarski o literackich praktykach open source, Rettberg o wspólnotowym wymiarze literatury elektronicznej, a Marecki i Strehovec – o ekonomicznym; szerszy kontekst medialny szkicuje Nowak. Przyglądamy się nowym gatunkom: Gumkowska i Koza piszą o memach, Szymił i Perzyńska o fan fiction, a Kubiński o grze Pac-Man. Zagadnieniom kultury literackiej poświęcona jest rozmowa Krawczyka z Griswold oraz teksty Maryla i Maja (a także w pewnym sensie teoretyczny artykuł Bema o Nowej Bibliologii), zaś wnioski z badań empirycznych znajdą czytelnicy w trzech tekstach: Toczyskiego; Pałęckiej i Jakubowiaka oraz Kopcia, Koryś i Michalak. W kąciku historyka literatury Balcerzan o religijnych i metafizycznych horyzontach polskiej liryki, Płuciennik o przekładach biblijnych Czesława Miłosza oraz Sendyka o „ratowniczej teorii siebie” w tekstach Virginii Woolf. A na deser Sowiński o Platonie i pieniądzach. \
22 Wrzesień 2015

2015 nr 2: Formy męskości

Nowy numer o formach męskości, a w nim Buryła o związkach między faszyzmem a kategorią męskości, Nasiłowska porównuje zainteresowanie konstrukcjami męskości i kobiecości, Kłosiński o dekonstrukcji patriarchalnej męskości poprzez spluralizowanie „męskości” jako wstępnym warunku istnienia męskich studiów genderowych, Kaliściak o obrazie nowoczesnej męskości przełomu XIX i XX wieku, Mazurkiewicz o dziewiętnastowiecznej polskiej męskości „bohaterskiej” i „antybohaterskiej”, Śmieja o „męskocentrycznej wyobraźni” Jerzego Andrzejewskiego, Wolski analizuje narracje bokserskie w literaturze „Zagłady”, Rawski o fenomenie seksownego faszyzmu jako przykładzie relacji płci i władzy. Ponadto tłumaczenia tekstów, w tym Andersona o męskości inkluzywnej, Connell o studiach nad męskością w perspektywie światowej oraz niepublikowanej wcześniej recenzji Haydena White’a z książki Kulki „Pejzaże metropolii śmierci”. W numerze również artykuły na temat nowych odczytań mocno zakorzenionych w polskiej kulturze tekstów, w tym Boleckiego o „Przedwiośniu” jako dramatycznym ostrzeżeniu przed bolszewizmem, Kłosińskiej o procesie produkowania genderów Dulskiej i Dulskiego oraz Fiuta o „Kronosie” jako formie radykalnej autodemaskacji Gombrowicza. Współpraca merytoryczna: Adam Dziadek \
23 Lipiec 2015

2015 nr 1: Zwrot sarmacki

Nowy numer o powrotach sarmatyzmu, a w nim Czapliński o przemianach form polityczności sarmatyzmu masowego od czasów powojennych do dziś, Niedźwiedź o sarmatyzmie pojętym jako narodowa „tradycja wynaleziona” – współczesna narracja o polskiej przeszłości, Kubiak o polskim dyskursie peryferyjnym wokół narracji sarmackich, widzianym z nowej perspektywy, Kolarzowa o kształtowaniu polskiej tożsamości narodowej w warstwie chłopskiej, Bohuszewicz o kategorii sarmatyzmu w „Gazecie Wyborczej”, Obirek o historycznych korzeniach współczesnych zachowań religijnych. Koehler rozpracowuje stereotypy na temat sarmackiej religijności, Obremski porównuje sposoby opisu ciała w kulturze sarmackiej i współczesnej, Grochowski analizuje semiotykę wąsów pojętych jako emblemat kultury sarmackiej. W numerze również teksty z kręgu kultury dawnej: m.in. Niebelska-Rajca o renesansowej recepcji kategorii Arystotelesa, Bajer o klasycznej teorii tragedii w perytekstach staropolskich, Pieczyński o trawestacjach tekstów religijnych w staropolskich utworach politycznych. Ponadto przekład tekstu Barbary H. Rosenwein o emocjach w opisie historiozoficznym – o koncepcji „wspólnot emocjonalnych” i progresywnego emocjonalnego rozwoju społeczeństwa Zachodu. Współpraca merytoryczna: Paweł Bohuszewicz \
25 Kwiecień 2015
Korzystając ze strony wyrażacie Państwo zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies. W każdej chwili możecie Państwo zmienić ustawienia cookies a także dowiedzieć się na ich temat więcej. Kliknij tutaj Nie pokazuj więcej tej informacji