Książka Bezformie: sposób użycia autorstwa Yve-Alaina Bois i Rosalind Krauss powstała jako publikacja towarzysząca kuratorowanej przez jej autorów ważnej wystawie w Centre Pompidou w Paryżu (1996), będącej swoistym rozliczeniem się ze sztuką modernistyczną i manifestem poststrukturalistycznego sposobu jej lektury. Tekst stanowi krytyczne posłowie do polskiego przekładu. Autor zarysowuje w nim kontekst powstania książki i wystawy, rekonstruuje znaczenie tytułowego pojęcia („bezformie”) i jego pierwotne użycia (Georges Bataille i pismo „Documents”), zastanawia się nad dzisiejszymi „sposobami użycia” awangard. Zwraca również uwagę na wątpliwości i pytania, które rodzą się, gdy analizujemy projekt Bois i Krauss z dzisiejszej perspektywy.
Słowa klucze: bezformie, surrealizm, kolonializm, rewizje modernizmu, poststrukturalizm, Georges Bataille, „Documents”, Rosalind Krauss, French Theory