EN
„Teksty Drugie. Teoria literatury, krytyka, interpretacja” to dwumiesięcznik literaturoznawczy wydawany od 1990 przez Instytut Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk we współpracy ze Stowarzyszeniem Pro Cultura Litteraria
EN

2017 nr 1: Nowa humanistyka

Nowy numer o nowej humanistyce, a w nim: Kil, Małczyński i Wolska piszą o „laboratoryzacji” humanistyki, Nycz o głównych nurtach nowej humanistyki na świecie, Czapliński o najważniejszych propozycjach badawczych w humanistyce ostatniej dekady, Skrendo o naukowym statusie badań humanistycznych, Łebkowska o autorefleksyjności współczesnej humanistyki, Koziołek o nowej propozycji humanistyki literaturoznawczej, Domańska o sprawiedliwości epistemicznej w humanistyce zaangażowanej, Rewers o koncepcji ‘kulturynatury’, Pawlicka o transformacji strukturalnej humanistyki, a do Nowej Humanistyki krytycznie odnosi się Bielik-Robson. Ponadto: Sendyka o humanistyce forensycznej wrażliwości, Kobielska o problemie zaangażowania w kulturoznawczych badaniach nad pamięcią, Dauksza o realizmie afektywnym, Kuziak o polityczności polskiej humanistyki, Tabaszewska o literaturoznawstwie służebnym, a Cieński o nowej humanistyce i problemie ciągłości tradycji. W numerze również: Momro o epistemologii anachronizmu, Sugiera o praktykach kontrfaktualnych, Żychliński o przemianach współczesnych fikcji literackich, Żylińska o istnieniu obrazów „po człowieku”, Shallcross o praktykach hybrydowego zespolenia cytatu z jego materialnym nośnikiem, Rejniak-Majewska o roli tytułów w sztuce abstrakcyjnej, Antonik o społecznym życiu literatury, Neuger o problemach z przekładem tego, co lokalne w poezji, Rakowski o nowy polach poznawczych w antropologii oraz Barcz na temat nowej pamięci o powodzi. Ponadto artykuły o humanistyce cyfrowej: Szczęsna pisze o humanistyce wobec rozwoju technologii cyfrowych, a Maryl odpowiada na pytanie, kim są polscy humaniści cyfrowi. Publikujemy także: tłumaczenia – Segal o piśmienności kulturowej oraz Morettiego o specyfice pracy we współczesnym laboratorium literackim, rozmowę z Joanną Rajkowską na temat projektu Samobójczynie oraz recenzje, w tym – Góreckiego o Encyklopedii gender.
25 Maj 2017

2016 nr 6: Polska pamięć

Nowy numer poświęcony polskiej pamięci, a w nim: Nycz o trzech metaforach polskiej pamięci (krajobrazie, palimpseście oraz węźle), Bielik-Robson o patologiach pamięci w kontekście teorii Klein, Lipszyc o pozycji paranoidalno-schizoidalnej polskiego podmiotu zbiorowego, Bojarska o pamięci wielokierunkowej oraz Tokarska-Bakir o pamięci nieumarłej na przykładzie dyskursu o pogromie kieleckim. W numerze również cykl tekstów o niepamięci: Sendyka o pamięci semiotycznej i wernakularnej oraz niepamięci, Leder o (nie)pamięci emancypacji, Chwin o śladach i mechanizmach niepamiętania, Bilewicz o (nie)pamięci zbiorowej jako formie regulacji emocji oraz Tabaszewska o brakach i naddatkach polskiej pamięci. Ponadto teksty dotyczące Zagłady: Leociak analizuje polską pamięć Zagłady w perspektywie katolicko-narodowej, Głowacka historię sporów o Shoah Lanzmanna, Dauksza status polskich ocalonych z obozów koncentracyjnych, a Kapralski zagładę w polskich kulturach pamięci. W numerze również Zaremba i Czapliński (polemicznie) o genezie rewolucji Solidarności, Rakowski o alternatywnej historii społecznej, Kurczewska o wspólnotach pamięci lokalnej i narodowej, Sajewska o nekroperformansie, Niziołek o historii społeczności homoseksualnych w Polsce, a Saryusz-Wolska o współczesnej ikonografii prawicowej.
02 Kwiecień 2017

2016 nr 5: Wejdź w sferę snu

Nowy numer o śnie, a w nim m. in. Łapiński porównuje freudowskie i psychobiologiczne koncepcje snu, Lipszyc – freudowską metodę objaśniania marzeń sennych i benjaminowską teorię konstelacji, a Kowalski opisuje doświadczenie snu u Benjamina. Ponadto Owczarski o granicy między literacką a nieliteracką relacją snu, Dalasiński o nieonirycznej konwencji „literatury snu” oraz Kuziak interpretuje zjawisko ‘snu polskiego’. W numerze również: Nycz analizuje twórczość Schulza przez pryzmat kategorii „ekstrawagancji”, Głowacka – powieści H.G. Adlera, Śniedziewski – metaforę czarnego słońca w utworach Nervala, a Tyszkiewicz – przypadek inwigilacji Jerzego Zawieyskiego. Wśród artykułów także Musiał o literaturoznawstwie przyszłości, Piekarski o „kryptonimicznej” strategii lekturowej, Masłoń o strategii pisarskich Sebalda, a Ryczek – interpretacji retorycznej ody Sarbiewskiego. Ponadto: Zdrodowska pisze o studiach nad niepełnosprawnością, Dobrowolski – o somaestetyce tożsamości, a Muca o afazji, w tekście i wywiadzie z Karoliną Wiktor. Oprócz tego tłumaczenia: Windt o śnie, świadomości i jaźni, Underhill o przestrzeni między świętym a świeckim i Didi-Huberman o obrazie krytycznym wraz z osobnym komentarzem Leśniaka, a także recenzje: Czermińska o Melancholii i poznaniu, Dybel o Płci przerażającego Łazarz, Misiak o Senniku polskim Owczarskiego, Dalasiński o Queerowych subwersjach Sobolczyka oraz Osiński na temat książki Psychoanaliza – ziemia obiecana? Dybla.
10 Marzec 2017

2016 nr 3: Literatura migracyjna

Nowy numer o literaturze migracyjnej, a w nim m. in. Nasiłowska tropi różnice między pojęciami „literatury emigracyjnej” i „literatury migracyjnej”, Chwin analizuje wielkie deportacje środkowoeuropejskie, Dobrogoszcz kondycję polskiej diaspory w Wielkiej Brytanii, Kronenberg pisze o migracjach kobiet, a Grossman o dwu(wielo)języcznym teatrze. Ponadto Kołodziejczyk poszukuje migracyjnego modelu pisania, Ślósarska analizuje tożsamościowy wymiar autonarracji, Kosmalska pisze o transnarodowej twórczości Polaków na Wyspach Brytyjskich, a Zduniak-Wiktorowicz porównuje polską prozę powstającą w Niemczech i w Wielkiej Brytanii. Wśród artykułów również teksty dotyczące obrazów emigracji zarobkowej (Nowacki), literatury migracyjnej w kontekście teorii major/minor literature (Dąbrowski), modeli myślenia o poezji (Kałuża), literatury regionalnej i jej specyfiki (Mikołajczak) oraz konstruowania wizerunku imigranta w Szatańskich wersetach (Taperek). W numerze także tłumaczenia artykułów: Kiberd o migracjach do Irlandii, Faragó o poezji Wioletty Grzegorzewskiej, Şandru o środkowoeuropejskim imigrancie i jego filmowej personifikacji, Van Heuckelom o powieści graficznej Rozmówki polsko-angielskie, Uffelmann o obrazie pracy niskopłatnej oraz Tartakowsky o twórczości pisarzy żydowskich pochodzenia maghrebskiego.
25 Listopad 2016

2016 nr 2: Widmologie

Nowy numer o metaforach widma i „teorii nawiedzenia”, a w nim m. in. Grochowski omawia wybrane interpretacje figury widma, Skrendo pisze o wampirologii, Bogalecki o spektralnych koniugacjach Witolda Wirpszy, Misiak o widmowych wierszach Ryszarda Krynickiego, a Momro o koncepcji obrazu akustycznego. Kilka artykułów wiąże się z problematyką Zagłady: Ubertowskiej o spektrologiach Zagłady, Daukszy dotyczący Pornografii Gombrowicza oraz Langot o doświadczeniu Auschwitz u Charlotte Delbo. Ponadto teksty dotyczące Derridy: Bielik-Robson o kabalizującej interpretacji pism Derridy, Dybla o bez-dusznej estetyce oraz Sosnowskiego na temat Przyszłości Hegla Catherine Malabou. W numerze również: Lipszyc analizuje związek między przestrzennością i spektralnością, Mościcki – pojęcie aury w badaniach nad filmem, Bukowiecki – widmobraźnię przestrzenną w Warszawie, Łazarz – prace Esiri Erheriene-Essi, a Jakubowiak – widma plagiatu. Ponadto Kurz o Bondzie jako widmie człowieka, Czeczot o XIX-wiecznym spirytyzmie, Marzec o nostalgii w kulturze found footage oraz Rudaś-Grodzka o wątku ‘ukrytego błędu’. W numerze także tłumaczenia: Jacques Derrida Fora. „Kanciaste” słowa Nicolasa Abrahama i Márii Török i Jean-Luc Nancy Nawiedzenie (obrazu chrześcijańskiego) oraz recenzje: Kiślak z książki Agnieszki Kosińskiej Miłosz w Krakowie oraz Zofii Mitosek z publikacji Peetersa Derrida.
16 Czerwiec 2016
Korzystając ze strony wyrażacie Państwo zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies. W każdej chwili możecie Państwo zmienić ustawienia cookies a także dowiedzieć się na ich temat więcej. Kliknij tutaj Nie pokazuj więcej tej informacji