EN
„Teksty Drugie. Teoria literatury, krytyka, interpretacja” to dwumiesięcznik literaturoznawczy wydawany od 1990 przez Instytut Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk we współpracy ze Stowarzyszeniem Pro Cultura Litteraria
EN

Zmarła Prof. Anna Zeidler-Janiszewska (1951-2017)

Żegnamy członkinię naszej Rady Redakcyjnej, prof. Annę Zeidler-Janiszewską (1951-2017), dziękując Jej za wieloletnią życzliwość i spontaniczne odwiedziny w Redakcji po posiedzeniach KNOK PAN. Przypominamy fragment Jej tekstu z nr 4/2006 (s.9): "Jeszcze nie tak dawno filozofowie nauki zastanawiali się nad tym, czy dzieje humanistyki można opisywać w sposób analogiczny do dziejów przyrodoznawstwa. Jeśli wyróżniali (z uwagi na odmienne kryteria) stadia rozwojowe przyrodoznawstwa i zarazem reprezentowali stanowisko naturalizmu metodologicznego, humanistykę lokowali zawsze na odpowiednio niższym - w stosunku do teoretycznej wiedzy przyrodniczej - szczeblu „zaawansowania”. Czynili tak i wówczas, gdy uwzględniali swoistość humanistyki wyeksponowaną w ramach tzw. przełomu antypozytywistycznego. Jednak lepsze czasy dla pozycji humanistyki nastały wraz z koncepcją paradygmatów badawczych Kuhna i tzw. epistemologicznego anarchizmu Paula K. Feyerabenda, nie mówiąc o postmodernistycznej aurze, która z jednej strony znacznie osłabiła myślenie o humanistyce w kategoriach naukowości, z drugiej jednak „wywyższyła” ją poniekąd, eksponując kulturowo-interpretacyjny status teorii przyrodniczych. Jednocześnie pojawiły się próby spojrzenia na dynamikę współczesnej nauki w perspektywie pragmatyki badań naukowych, określonej przez kompleksowy charakter zadań poznawczo-praktycznych. Dyskurs metodologiczno-teoretyczny przeniósł się w ten sposób z wyżyn filozoficznych konceptualizacji na niziny dzisiejszych badawczych praktyk." (AZJ w TD 4/2006, s. 9) \
28 Lipiec 2017

2017 nr 1: Nowa humanistyka

Nowy numer o nowej humanistyce, a w nim: Kil, Małczyński i Wolska piszą o „laboratoryzacji” humanistyki, Nycz o głównych nurtach nowej humanistyki na świecie, Czapliński o najważniejszych propozycjach badawczych w humanistyce ostatniej dekady, Skrendo o naukowym statusie badań humanistycznych, Łebkowska o autorefleksyjności współczesnej humanistyki, Koziołek o nowej propozycji humanistyki literaturoznawczej, Domańska o sprawiedliwości epistemicznej w humanistyce zaangażowanej, Rewers o koncepcji ‘kulturynatury’, Pawlicka o transformacji strukturalnej humanistyki, a do Nowej Humanistyki krytycznie odnosi się Bielik-Robson. Ponadto: Sendyka o humanistyce forensycznej wrażliwości, Kobielska o problemie zaangażowania w kulturoznawczych badaniach nad pamięcią, Dauksza o realizmie afektywnym, Kuziak o polityczności polskiej humanistyki, Tabaszewska o literaturoznawstwie służebnym, a Cieński o nowej humanistyce i problemie ciągłości tradycji. W numerze również: Momro o epistemologii anachronizmu, Sugiera o praktykach kontrfaktualnych, Żychliński o przemianach współczesnych fikcji literackich, Żylińska o istnieniu obrazów „po człowieku”, Shallcross o praktykach hybrydowego zespolenia cytatu z jego materialnym nośnikiem, Rejniak-Majewska o roli tytułów w sztuce abstrakcyjnej, Antonik o społecznym życiu literatury, Neuger o problemach z przekładem tego, co lokalne w poezji, Rakowski o nowy polach poznawczych w antropologii oraz Barcz na temat nowej pamięci o powodzi. Ponadto artykuły o humanistyce cyfrowej: Szczęsna pisze o humanistyce wobec rozwoju technologii cyfrowych, a Maryl odpowiada na pytanie, kim są polscy humaniści cyfrowi. Publikujemy także: tłumaczenia – Segal o piśmienności kulturowej oraz Morettiego o specyfice pracy we współczesnym laboratorium literackim, rozmowę z Joanną Rajkowską na temat projektu Samobójczynie oraz recenzje, w tym – Góreckiego o Encyklopedii gender. \
25 Maj 2017

2016 nr 6: Polska pamięć

Nowy numer poświęcony polskiej pamięci, a w nim: Nycz o trzech metaforach polskiej pamięci (krajobrazie, palimpseście oraz węźle), Bielik-Robson o patologiach pamięci w kontekście teorii Klein, Lipszyc o pozycji paranoidalno-schizoidalnej polskiego podmiotu zbiorowego, Bojarska o pamięci wielokierunkowej oraz Tokarska-Bakir o pamięci nieumarłej na przykładzie dyskursu o pogromie kieleckim. W numerze również cykl tekstów o niepamięci: Sendyka o pamięci semiotycznej i wernakularnej oraz niepamięci, Leder o (nie)pamięci emancypacji, Chwin o śladach i mechanizmach niepamiętania, Bilewicz o (nie)pamięci zbiorowej jako formie regulacji emocji oraz Tabaszewska o brakach i naddatkach polskiej pamięci. Ponadto teksty dotyczące Zagłady: Leociak analizuje polską pamięć Zagłady w perspektywie katolicko-narodowej, Głowacka historię sporów o Shoah Lanzmanna, Dauksza status polskich ocalonych z obozów koncentracyjnych, a Kapralski zagładę w polskich kulturach pamięci. W numerze również Zaremba i Czapliński (polemicznie) o genezie rewolucji Solidarności, Rakowski o alternatywnej historii społecznej, Kurczewska o wspólnotach pamięci lokalnej i narodowej, Sajewska o nekroperformansie, Niziołek o historii społeczności homoseksualnych w Polsce, a Saryusz-Wolska o współczesnej ikonografii prawicowej. \
02 Kwiecień 2017

2016 nr 5: Wejdź w sferę snu

Nowy numer o śnie, a w nim m. in. Łapiński porównuje freudowskie i psychobiologiczne koncepcje snu, Lipszyc – freudowską metodę objaśniania marzeń sennych i benjaminowską teorię konstelacji, a Kowalski opisuje doświadczenie snu u Benjamina. Ponadto Owczarski o granicy między literacką a nieliteracką relacją snu, Dalasiński o nieonirycznej konwencji „literatury snu” oraz Kuziak interpretuje zjawisko ‘snu polskiego’. W numerze również: Nycz analizuje twórczość Schulza przez pryzmat kategorii „ekstrawagancji”, Głowacka – powieści H.G. Adlera, Śniedziewski – metaforę czarnego słońca w utworach Nervala, a Tyszkiewicz – przypadek inwigilacji Jerzego Zawieyskiego. Wśród artykułów także Musiał o literaturoznawstwie przyszłości, Piekarski o „kryptonimicznej” strategii lekturowej, Masłoń o strategii pisarskich Sebalda, a Ryczek – interpretacji retorycznej ody Sarbiewskiego. Ponadto: Zdrodowska pisze o studiach nad niepełnosprawnością, Dobrowolski – o somaestetyce tożsamości, a Muca o afazji, w tekście i wywiadzie z Karoliną Wiktor. Oprócz tego tłumaczenia: Windt o śnie, świadomości i jaźni, Underhill o przestrzeni między świętym a świeckim i Didi-Huberman o obrazie krytycznym wraz z osobnym komentarzem Leśniaka, a także recenzje: Czermińska o Melancholii i poznaniu, Dybel o Płci przerażającego Łazarz, Misiak o Senniku polskim Owczarskiego, Dalasiński o Queerowych subwersjach Sobolczyka oraz Osiński na temat książki Psychoanaliza – ziemia obiecana? Dybla. \
10 Marzec 2017

2016 nr 4: Wojna wstydów

W numerze o różnych wymiarach wstydu m. in. Czapliński analizuje współczesne ‘wojny’ wstydów, Leder nieoczywiste związki pokoleniowego wstydu i dumy, Rakowski kulturę zawstydzenia, a Dunin kamp jako jedną ze strategii bezwstydu. Ponadto Szybowicz porównuje funkcjonowanie wstydu w peerelowskiech i współczesnych powieściach dla dziewcząt, Panek przedstawia cztery filozoficzne koncepcje wstydu, a Niziołek działanie cenzury w afekcie. Wśród artykułów również Dauksza o interpretacji relacyjnej, Cembrzyńska o relacjach ludzi i insektów w kontekście wojny oraz analizy: Pamiętnika z okresu dojrzewania jako „pamiętnika negatywnych afektów” (Warkocki), sposobów wytwarzania Inności w polskich przekładach Idioty (Tomasik), etycznego kontekstu Morfiny (Koza), kategorii wstrętu w Trocinach (Wróblewski), afektywnych reportaży Aleksijewicz (Tabaszewska), poezji Grynberga (Koprowska) oraz wpływu lektury Braci Karamazow na poglądy Wittgensteina (Dehnel). Ponadto przekłady: Ahmed o wstydzie jednostkowym i możliwości jego przeniesienia na naród, Nussbaum o specyfice kary wstydu, Kosofsky Sedgwick o wstydzie jako afekcie tworzącym tożsamość podmiotów queerowych, Tomkinsa o naturze relacji między wstydem i upokorzeniem oraz Wilce’a o rozprzestrzenianiu się wstydu w nowoczesności. \
07 Luty 2017
Korzystając ze strony wyrażacie Państwo zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies. W każdej chwili możecie Państwo zmienić ustawienia cookies a także dowiedzieć się na ich temat więcej. Kliknij tutaj Nie pokazuj więcej tej informacji