EN
„Teksty Drugie. Teoria literatury, krytyka, interpretacja” to dwumiesięcznik literaturoznawczy wydawany od 1990 przez Instytut Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk we współpracy ze Stowarzyszeniem Pro Cultura Litteraria
EN

Artykuły: Agnieszka Urbańczyk

Fan labor jako praca. Ekonomia fandomu w dobie Internetu

Indeks autorów: Agnieszka Urbańczyk
Numer: 2018 / 4

Niniejszy tekst stanowi próbę rewizji tez postawionych przez Johna Fiske’a w The cultural economy of fandom z perspektywy marksizmu i feminizmu. Fan labor była traktowana przez studia kulturowe jako forma emancypacji i subwersji, jednak od samego początku stanowiła również pracę. Obecnie próbuje się ją kapitalizować. Wraz ze wzrostem popularności Internetu i rozrostem społeczności fanowskich, nierówności w środowisku zaczęły się utrwalać, co widoczne jest szczególnie w przypadku działalności zarobkowej. Wbrew optymistycznym założeniom fan studies, niektóre aspekty fandomu w Internecie nie tylko nie sprzyjają faktycznej emancypacji, ale prowadzą do utrwalenia pozycji kobiet jako wykluczonych ekonomicznie.

Słowa kluczowe: Fan studies, fan labor, fandom, praca, praca wirtualna, alienacja, feminizm

Korzystając ze strony wyrażacie Państwo zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies. W każdej chwili możecie Państwo zmienić ustawienia cookies a także dowiedzieć się na ich temat więcej. Kliknij tutaj Nie pokazuj więcej tej informacji