EN
„Teksty Drugie. Teoria literatury, krytyka, interpretacja” to dwumiesięcznik literaturoznawczy wydawany od 1990 przez Instytut Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk we współpracy ze Stowarzyszeniem Pro Cultura Litteraria
EN

Artykuły: Gabriela Świtek

Darwin, darwinizm i kultura wizualna XIX wieku

Indeks autorów: Gabriela Świtek
Numer: 2011 / 3

Artykuł przedstawia wybrane aspekty związków ewolucjonizmu Darwina ze sztukami wizualnymi XIX wieku. Omawiane są kontakty Darwina ze współczesnymi mu teoretykami sztuki, m.in. z Johnem Ruskinem, który był jednym z najbardziej zagorzałych krytyków teorii darwinowskich, a także z dziewiętnastowiecznymi ilustratorami publikacji przyrodniczych. Przedstawione są również przykłady nowych tematów ikonograficznych w malarstwie i rzeźbie XIX wieku, inspirowanych teoriami Darwina, takich jak pejzaż geologiczny, ewolucje organizmów, wyobrażenia początków ludzkości, czy przedstawienia małp i małpoludów w twórczości monachijskiego artysty Gabriela von Maxa. Darwinowski ewolucjonizm przyczynił się również do rozwoju tzw. estetyki fizjologicznej, która wpisuje się w nurt dziewiętnastowiecznej estetyki naukowej; przykładem jest Physiological Aesthetics (1877) oraz Aesthetic Evolution of Man (1880) Granta Allena.

Korzystając ze strony wyrażacie Państwo zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies. W każdej chwili możecie Państwo zmienić ustawienia cookies a także dowiedzieć się na ich temat więcej. Kliknij tutaj Nie pokazuj więcej tej informacji