EN
„Teksty Drugie. Teoria literatury, krytyka, interpretacja” to dwumiesięcznik literaturoznawczy wydawany od 1990 przez Instytut Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk we współpracy ze Stowarzyszeniem Pro Cultura Litteraria
EN

Artykuły: Krystyna Koziołek

Nieobecność wiedzy. Przypadek Nauczyciela Wacława Berenta

Indeks autorów: Krystyna Koziołek
Numer: 2011 / 3

Tekst stanowi interpretację opowiadania Wacława Berenta Nauczyciel jako literackiego studium psychozy. Berent opisuje nierozerwalny splot choroby bohatera i patologii systemu edukacyjnego, który odpowiada za eskalację wzajemnej przemocy nauczyciela i jego uczniów. Szkoła staje się dla bohatera katalizatorem sadystycznych pragnień, rozwijających się w sytuacjach, kiedy nie chodzi o nauczanie, ale o zajęcie jak najkorzystniejszego miejsca w strukturze władzy i ekonomii. Tak powstaje przedmiot szkolny, czyli wiedza nieobecna w postaci aktu myślenia z innym. Pustkę po wiedzy wypełnia wtedy przemoc.

Sytuacje dydaktyczne. O niektórych konsekwencjach zwrotu etycznego dla nauczania literatury

Indeks autorów: Krystyna Koziołek
Numer: 2004 / 6

Autorka przechodzi od krytyki utopii neutralnego nauczyciela do postulatu uwolnienia lektury w dydaktyce szkolnej

Korzystając ze strony wyrażacie Państwo zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies. W każdej chwili możecie Państwo zmienić ustawienia cookies a także dowiedzieć się na ich temat więcej. Kliknij tutaj Nie pokazuj więcej tej informacji