EN
„Teksty Drugie. Teoria literatury, krytyka, interpretacja” (ISSN 0867-0633) to dwumiesięcznik literaturoznawczy wydawany od 1990 przez Instytut Badań Literackich PAN we współpracy ze Stowarzyszeniem Pro Cultura Litteraria.
EN

Artykuły: Krystyna Koziołek

Lektura ma głos

Indeks autorów: Krystyna Koziołek
Numer: 2021 / 1

Recenzja: Roger Chartier, Czy książki wywołują rewolucje? Szkice z historii książki, lektury i kultury piśmiennej, WUW, Warszawa 2019

Słowa kluczowe: Roger Chartier, Paweł Rodak, lektura, historia czytania, historia

Nieobecność wiedzy. Przypadek Nauczyciela Wacława Berenta

Indeks autorów: Krystyna Koziołek
Numer: 2011 / 3

Tekst stanowi interpretację opowiadania Wacława Berenta Nauczyciel jako literackiego studium psychozy. Berent opisuje nierozerwalny splot choroby bohatera i patologii systemu edukacyjnego, który odpowiada za eskalację wzajemnej przemocy nauczyciela i jego uczniów. Szkoła staje się dla bohatera katalizatorem sadystycznych pragnień, rozwijających się w sytuacjach, kiedy nie chodzi o nauczanie, ale o zajęcie jak najkorzystniejszego miejsca w strukturze władzy i ekonomii. Tak powstaje przedmiot szkolny, czyli wiedza nieobecna w postaci aktu myślenia z innym. Pustkę po wiedzy wypełnia wtedy przemoc.

Sytuacje dydaktyczne. O niektórych konsekwencjach zwrotu etycznego dla nauczania literatury

Indeks autorów: Krystyna Koziołek
Numer: 2004 / 6

Autorka przechodzi od krytyki utopii neutralnego nauczyciela do postulatu uwolnienia lektury w dydaktyce szkolnej

Korzystając ze strony wyrażacie Państwo zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies. W każdej chwili możecie Państwo zmienić ustawienia cookies a także dowiedzieć się na ich temat więcej. Kliknij tutaj Nie pokazuj więcej tej informacji