EN
„Teksty Drugie. Teoria literatury, krytyka, interpretacja” to dwumiesięcznik literaturoznawczy wydawany od 1990 przez Instytut Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk we współpracy ze Stowarzyszeniem Pro Cultura Litteraria
EN

Artykuły: Małgorzata Fidelis

Pożytki z „pokolenia”. Dyskusja o „pokoleniu” jako kategorii analitycznej

Numer: 2016 / 1

Agnieszka Mrozik
Instytut Badań Literackich
Anna Artwińska
Universität Hamburg
Anna Zawadzka
Instytut Slawistyki PAN
Małgorzata Fidelis
University of Illinois at Chicago
Pożytki z „pokolenia”. Dyskusja o „pokoleniu” jako kategorii analitycznej
W trakcie rozmowy o „pokoleniu” jako kategorii analitycznej używanej we współczesnej humanistyce autorki zastanawiają się nad definicjami oraz znaczeniami „pokolenia” w obszarze studiów nad pamięcią, przemianami postaw społecznych, polityką historyczną. Rozważają, jak kategoria ta funkcjonuje w dyskursie publicznym w Polsce po 1989 roku, a także jaką rolę pełnią dziś (auto)deklaracje pokoleniowe. Kluczowe jest dla nich pytanie o pożytki z posługiwania się kategorią „pokolenia” w badaniach nad komunizmem i PRL-em. Rozmowa jest okazją do zapoznania się z najnowszymi ujęciami teoretycznymi, a także z pracami operującymi kategorią „pokolenia” w szczegółowych analizach na gruncie polskim i zagranicznym.
Słowa kluczowe: pokolenie, komunizm, PRL, pamięć, transformacja, reprezentacja.

Czy jesteś nowoczesną dziewczyną? Młode Polki a kultura konsumpcyjna w latach sześćdziesiątych

Indeks autorów: Małgorzata Fidelis
Numer: 2015 / 2

W latach 60. XX wieku wyobrażenia i debaty o „nowoczesnej dziewczynie” zajmowały poczesne miejsce w dyskursie publicznym, zwłaszcza na łamach popularnego dwutygodnika Filipinka przeznaczonego dla nastolatek. Artykuł pokazuje, w jaki sposób rozumiano „nowoczesność” w odniesieniu do młodych kobiet w kontekście poststalinowskiej wersji socjalizmu i konfrontacji z wpływami globalnej kultury młodzieżowej. Dyskusje o nowoczesnej dziewczynie ukazywały głębsze napięcia społeczne i polityczne związane ze zmieniającą się definicją ról płciowych, pojęciem Zachodu, jak również coraz większym znaczeniem mass mediów i kultury konsumpcyjnej.

Korzystając ze strony wyrażacie Państwo zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies. W każdej chwili możecie Państwo zmienić ustawienia cookies a także dowiedzieć się na ich temat więcej. Kliknij tutaj Nie pokazuj więcej tej informacji