EN
„Teksty Drugie. Teoria literatury, krytyka, interpretacja” to dwumiesięcznik literaturoznawczy wydawany od 1990 przez Instytut Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk we współpracy ze Stowarzyszeniem Pro Cultura Litteraria
EN

Artykuły: Marek Hendrykowski

Twarz totalitarna

Indeks autorów: Marek Hendrykowski
Numer: 2015 / 1

Totalitaryzm nie jest jedną z wielu możliwych form umowy społecznej. Jest jej perfidnym, oszukańczym falsyfikatem. Ideologia totalitarna ma zdolność falsyfikowania i podmieniania znaczeń wszystkiego, co napotka na swej drodze. Wcielona w życie w postaci zaprowadzonego w danym kraju i społeczności systemu (ustroju), uruchamia i fabrykuje niezliczone postaci społecznego fałszu. Falsyfikuje więc: rzeczywistość, język, system pojęć, sens życia jednostki i społeczeństwa, demokrację, przeszłość, pamięć, tradycję, naród, symbolikę, religię, patriotyzm, twórczość, sztukę, naukę, edukację, piękno, postęp, marzenia, pracę, poświęcenie dla wspólnego dobra, prawo, historię, dzieciństwo, młodość, ojcostwo, macierzyństwo, kobiecość i męstwo, pojęcie sprawiedliwości, wyobrażenia dobra i zła. Jednym ze szczególnych obiektów dokonywanej w ustroju totalitarnym perfidnej falsyfikacji rzeczywistości jest ludzka twarz. Bogato egzemplifikowane studium Marka Hendrykowskiego zawiera analizę semiotyczną struktury głębokiej przekazów ikonicznych, które eksponują ludzką twarz jako element kształtujący zbiorową wyobraźnię w ustrojach totalitarnych.

Anatomia bluesa. Studium z semiotyki kultury

Indeks autorów: Marek Hendrykowski
Numer: 2012 / 6

Autor analizuje funkcjonowanie zjawiska standardu w sztuce jazzu i w kulturze jazzowej na przykładzie „St. James Infirmary Blues”. Bogactwo danego standardu wyznacza więc zarówno lista jego kolejnych wykonawców, jak i wymowny skądinąd fakt, że niektórzy z nich na przestrzeni swej kariery artystycznej twórczo „podchodzili” pod fascynujący ich temat wiele razy. Standardy jako specjalnie wyróżniony zbiór, przechowują pamięć wielkości sztuki jazzowej. Stanowią powszechnie rozpoznawalną formę istnienia jazzu w kulturze. Wartością szczególnie wysoko cenioną jest nie dziwność, lecz twórcza oryginalność konkretnego wykonania. Standard jest zatem szczególnym rodzajem evergreenu, wokół którego istnieje aura twórczości.

Korzystając ze strony wyrażacie Państwo zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies. W każdej chwili możecie Państwo zmienić ustawienia cookies a także dowiedzieć się na ich temat więcej. Kliknij tutaj Nie pokazuj więcej tej informacji