PL
„Teksty Drugie. Teoria literatury, krytyka, interpretacja” (ISSN 0867-0633) to dwumiesięcznik literaturoznawczy wydawany od 1990 przez Instytut Badań Literackich PAN we współpracy ze Stowarzyszeniem Pro Cultura Litteraria.
PL

Articles: Piotr Słodkowski

Klimat odwilży. Obrazy Marka Oberländera

Issue: 2022 / 3

Stawiając problem epistemologicznego klimatu odwilży, w tekście stawiam pytanie o to, na ile zaświadczanie Holokaustu mogło zyskiwać nośność w malarstwie odwilży, a na ile odwilż kultury nie przekładała się na odwilż pamięci o Zagładzie. Problem ten odnoszę do fragmentów twórczości polsko-żydowskiego malarza Marka Oberländera (1922–1978), analizując je przez pryzmat niewykorzystanych w badaniach komentarzy artysty. Celem artykułu jest rewizja obrazu odwilży i spojrzenie na tę epokę pod kątem odgórnych i oddolnych możliwości zaświadczania wojny. Ufundowany jest też na przekonaniu, że refleksja nad tym, jak w ustalonych rytuałach upamiętniania mieściły się wizualne świadectwa Oberländera może wzbogacić bogate studia socjo-historyczne na temat pamięci wojny w PRL oraz wesprzeć projekt historii sztuki jako części międzyobszarowych studiów nad kulturowymi konsekwencjami Zagłady.

Słowa kluczowe: Zagłada Żydów, świadectwo wizualne, odwilż w sztukach wizualnych, sprawiedliwość epistemiczna, historia sztuki, Marek Oberländer

Reparacyjne strategie przetrwania. Losy i wojenne prace Henryka Strenga/Marka Włodarskiego

Issue: 2014 / 5

Niniejszy artykuł dotyczy doświadczeń wojennych polsko-żydowskiego awangardowego malarza Henryka Strenga (Marka Włodarskiego).W pierwszej części tekstu autor rekonstruje postać Strenga jako artysty żydowskiego, malarza głęboko zaangażowanego w polsko-żydowskie środowiska artystyczne Lwowa. Tym samym Słodkowski polemizuje z tradycyjnym dyskursem polskiej historii sztuki, która powiela myślenie w kategoriach modernistycznego uniwersalizmu i, w konsekwencji, sztucznie odcina Strenga od jego żydowskich korzeni. Następnie autor drobiazgowo analizuje rysunki, gwasze i akwarele stworzone przez Strenga między 1940 a 1945 r. Niemniej jednak, Słodkowski nie interpretuje ich w kategoriach konwencjonalnych „dzieł sztuki”, ale jako historyczne świadectwa wojny oraz, przede wszystkim, jako ślady reparacyjnych strategii przetrwania (Hanna Segal), praktyki oporu i materialne nośniki pamięci. Odczytane w ten sposób, ilustrują one redefinicję tożsamości artysty.

By using the website you agree to our cookies policy. At any time you can change the settings as regards cookies as well as learn more about them Click here Do not show this information again