EN
„Teksty Drugie. Teoria literatury, krytyka, interpretacja” (ISSN 0867-0633) to dwumiesięcznik literaturoznawczy wydawany od 1990 przez Instytut Badań Literackich PAN we współpracy ze Stowarzyszeniem Pro Cultura Litteraria.
EN

Artykuły: Wojciech Szymański

Potencjalne queerstorie. Na przykładzie praktyk kuratorsko-wystawienniczych Karola Radziszewskiego

Indeks autorów: Wojciech Szymański
Numer: 2021 / 5

Autor, ukazując i problematyzując działania artystyczno-kuratorsko-archiwistyczne Karola Radziszewskiego, jednego z najważniejszych współczesnych polskich artystów sztuk wizualnych, rozważa możliwości stworzenia/opowiedzenia/pokazania potencjalnych queerstorii. Spośród licznych działań artysty zostały wybrane takie (wystawy Queer Archives Institute, obraz Hiacynt, rzeźba/instalacja Grzybek), które próbując konstruować i opowiadać queerowe przeszłości, muszą się mierzyć z – wyjściową nierzadko w przypadku queerstorii rozumianej tutaj jako dyscyplina autonomiczna wobec historii – sytuacją braku archiwów. W artykule zostały przedstawione różne strategie pracy z takim pustym/niedostępnym archiwum, jak również przeciwko normatywnym praktykom archiwalnym charakterystycznym dla klasycznej historii (jako dyscypliny). Wykorzystując rozpoznania Heather Love i przede wszystkim Ernsta van Alphena, autor ukazuje preposteryjność i kontrfaktyczność działań artysty, które stają się narzędziami potencjalizowania historii. W ostatniej części artykułu zostaje postawione pytanie nie tylko o możliwość rekonstrukcji queerstorii na podstawie queerowych archiwów, lecz także o potencjalność wykreowania i „udziedziczenia” queerowego dziedzictwa.

Słowa kluczowe: queerstoria, queerowe archiwa, preposteryjność, przeszłości podrzędne, queerowe dziedzictwo, Karol Radziszewski

Żywienie urazy. Wielka Wojna, fotografia traumatyczna i efekt traumy

Indeks autorów: Wojciech Szymański
Numer: 2018 / 4

Artykuł stanowi analizę fotograficznych reprezentacji traumy w dwóch niemieckich powojennych książkach fotograficznych: antywojennej publikacji Krieg dem Kriege (1924) autorstwa Ernsta Friedricha oraz tworzącej afirmatywny obraz wojny książki George’a Soldana Der Weltkrieg im Bild (1926). Oba tomy są analizowane i interpretowane w kontekście teorii i historii fotografii (m.in. Roland Barthes, Patrizia Di Bello, Georges Didi-Huberman, Susan Sontag), a ich odczytanie wskazuje, w jaki sposób i za pomocą jakich środków medium fotografii było wykorzystywane w okresie powojennym w celu wytworzenia efektu traumy.

Słowa kluczowe: Wielka Wojna, fotografia traumatyczna, efekt traumy, Ernst Friedrich, George Soldan

Korzystając ze strony wyrażacie Państwo zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies. W każdej chwili możecie Państwo zmienić ustawienia cookies a także dowiedzieć się na ich temat więcej. Kliknij tutaj Nie pokazuj więcej tej informacji