Artykuł ten jest skrótowym zarysowaniem sytuacji recepcji twórczości (ze szczególnym uwzględnieniem poezji) Adama Zagajewskiego w Europie i USA. Zestawiając wybrane recenzje krytyków europejskich i amerykańskich starałem się ukazać transformację poezji Zagajewskiego, jej indywidualność oraz zbieżność krytycznych rozpoznań. Jednocześnie próbowałem odpowiedzieć na pytanie jak do tego doszło, że Adam Zagajewski stał się w ciągu ostatniej dekady (i czy aby na pewno tak jest?) jednym z najpopularniejszych polskich twórców w USA. Oraz czy wpływ na ten fakt miały wydarzenia, które nie należą do dziedziny tego, co moglibyśmy określić mianem szeroko rozumianych wartości dzieła literackiego. Jest to więc artykuł, który łączy w sobie nie tylko elementy wiedzy o literaturze, ale również socjologii i historii najnowszej. Nie stronię również od biografii Zagajewskiego, jeżeli jest one istotna lub wręcz konieczna do ukazania pełnego obrazu tego poety i jego twórczości. Artykuł ten jest fragmentem przygotowywanej przeze mnie rozprawy doktorskiej o poezji Adama Zagajewskiego.
Co tam panie w Ameryce - o recepcji poezji Adama Zagajewskiego w Stanach Zjednoczonych
Numer:
2010 / 3