Autorka studium proponuje zastosowanie nowej klasyfikacji gatunkowej dla opisu polskiej liryki miłosnej XVI i XVII w., zaczerpniętej z francuskich prac mediewistycznych. W teoretycznym wstępie przedstawiono warianty tematyczne podstawowego gatunku romańskiej liryki popularnej, jakim jest chanson de femme (kobieca pieśń miłosna o charakterze lamentacyjnym). Następnie analizie poddano szereg utworów staropolskich, które łączy opis zorzy porannej (typowy dla prowansalskiej alby będącej dworską* wersją chanson de malmariée), ponadto każdy z nich wydaje się jednym z wariantów chanson d’ami: chanson de délaisseé i chanson de départie lub chanson de malmariée. Dostarczono też przykładu alba de séparation oraz alba formelle érotique.
*W angielskiej wersji streszczenia można napisać: trobarique (po polsku ten przymiotnik nie istnieje) albo courtois (kursywą).
Słowa kluczowe: liryka staropolska, chanson de femme, Jan Kochanowski, Jan Smolik, Szymon Zimorowic, Jan Andrzej Morsztyn, Adam Władysławiusz