W artykule podjęto próbę namysłu nad przedstawieniami seksualności w graficznym i literackim dziele Brunona Schulza. Kategorią estetyczną, którą zastosowano w odczytaniu, jest pornografia – dotychczas obecna w schulzologii głównie jako anegdota biograficzna, lecz marginalizowana jako problem metodologiczny. Autor rekonstruuje kulturowo-literacki kontekst, w jakim na początku XX wieku definiowano „utwór pornograficzny”. Zarazem jednak, powołując się na prace badaczy i badaczek takich, jak Jean Baudrillard, Michel Foucault, Steven Marcus, Susan Sontag czy Linda Williams, umieszcza twórczość Schulza w ramach porn studies. Odnajduje punkty wspólne oraz rozbieżne dla estetyki pornografii i twórczości Schulza. Kluczowymi pojęciami w tym porównaniu są: pornotopia, spojrzenie seksualne, wyobraźnia pornograficzna i poetyka perwersji.
Słowa kluczowe: pornografia, pornotopia, wyobraźnia pornograficzna, Xięga bałwochwalcza, masochizm