Esej stanowi próbę interpretacji trzech wierszy Paula Celana z tomu Lichtzwang (Streu Ocker, Schwanengefahr i Schaltjahrhunderte) jako tryptyku poetyckiego spiętego obrazami rytuałów odrodzenia, obecnych w archaicznych rytach pogrzebowych i szamańskich podróżach do krainy umarłych. Wiąże się to z refleksją poety na temat nurtujących go w całej twórczości zagadnień pamięci i świadectwa ujętych w ostatnim z tekstów w obrazach odsyłających do sztucznej cyberpamięci. Wychodząc od bezpośredniego kontekstu biograficznego, w jaki wpisane są te wiersze (pogłębiająca się choroba Celana i konieczność separacji od rodziny), próbuję czytać teksty jako zmaganie poety z trapiącą go traumą życia i śmierci, zwracając szczególną uwagę na bezpośrednie odniesienia do syberyjskich kultów szamańskich.
Tam, gdzie zamarzają uczucia, czyli trauma narodzin i przymus życia. Ambiwalencje rytuałów odrodzenia w trzech wierszach Celana z tomu Przymus światła
Numer:
2014 / 5