Celem artykułu jest prezentacja najnowszej twórczości literackiej Polek migrantek, powstałej w Wielkiej Brytanii i Irlandii po roku 2004. Twórczość ta została zbadana z krytycznej perspektywy kulturowej, w szerokim społeczno-politycznym kontekście, uwzględniając także kwestie płci. Autorka wzorowała się na badaniach prowadzonych przez m.in. I. Iwasiów, M. Janion, A. Mrozik, P. Czaplińskiego, U. Chowaniec. W artykule uwzględniono także badania nad podmiotowością w kobiecych praktykach autobiograficznych, prowadzone m.in. przez Sidonie Smith i Julię Watson. Zaprezentowane zostały strategie odzyskiwania ciała i głosu, jakie stosują emigracyjne autorki. Wyodrębniono cechy charakterystyczne tej twórczości, m.in. zaangażowanie społeczne, świadomość mechanizmów dyskryminacyjnych, potencjał transgresyjny i rewindykacyjny.
Słowa kluczowe: literatura emigracyjna kobiet, praktyki autobiograficzne kobiet, migracje, krytyka feministyczna