Artykuł jest próbą interpretacji powieści japońskiej pisarki, Yoriko Shōno Kombinat zakrzywionej czasoprzestrzeni (1994), w oparciu o teorię afektów Briana Massumiego. Autorka stara się wykazać wagę afektu i wartość poznawczą emocjonalnej interakcji pomiędzy człowiekiem a miejscem (Tokio) w powieści Shōno. Podkreśla również korespondencję chaosu miasta i chaosu uczuć, uwidaczniającego się w powieściowym świecie, po katastrofie industrialnej. Nieznana jeszcze w Polsce Shōno w Japonii uznawana jest za jedną z najbardziej rewolucyjnych współczesnych pisarek. W jej eksperymentalnej prozie, przepełnionej atmosferą surrealizmu i koszmaru spomiędzy snu i jawy, przedstawiona jest ponowoczesna Japonia i zagubiony w globalnym świecie, pełen lęku i braku wiary w przyszłość współczesny człowiek.
Afektywna topografia współczesnego Tokio w powieści Yoriko Shōno „Kombinat zakrzywionej czasoprzestrzeni” (Taimu surippu konbināto )
Numer:
2015 / 6