PL
„Teksty Drugie. Teoria literatury, krytyka, interpretacja” (ISSN 0867-0633) to dwumiesięcznik literaturoznawczy wydawany od 1990 przez Instytut Badań Literackich PAN we współpracy ze Stowarzyszeniem Pro Cultura Litteraria.
PL

Articles: Agata Zarzycka

„Styl ponad istotą”: Technologie tożsamości, sprawczości i zysku w Cyberpunku 2020

Issue: 2021 / 6

Artykuł analizuje sieć powiązań, jakie narracyjna gra fabularna Cyberpunk 2020 tworzy w obrębie projektu tożsamościowego postaci pomiędzy autoprezentacją, działaniem antysystemowym i gromadzeniem kapitału. Ponieważ wszystkie te czynniki spaja zwrot ku technologii, jej konceptualizacja stworzona przez grę może, jak pokazuje artykuł, stanowić przydatną ramę koncepcyjną w refleksji nad problematycznymi aspektami kultury mediów społecznościowych, takimi jak aktywizm performatywny.

Słowa kluczowe: technologia, autoprezentacja, cyberpunk, sprawczość, kapitał, tożsamość

Poręczne narzędzia: fanfiction a kulturowe oblicze autoerotyzmu

Issue: 2019 / 5

Autorka przedstawia analizę politycznych, dyskursywnych i narracyjnych funkcji autoerotyzmu w fanowskiej twórczości literackiej. Za pomocą analizy retoryk kultury uczestnictwa i mediów społecznościowych oraz wybranych przykładów fanfiction wykazuje paralele między konstrukcjami autoerotyzmu w obrębie fanowskiej fikcji i w otaczających to zjawisko dyskursach. Rozważa też dyskursywną normalizację i deseksualizację odniesień do masturbacji oraz związki tych procesów z mediami internetowymi, a także ukazuje znaczenie autoerotyzmu jako strukturalnej ramy fanfiction.

Słowa kluczowe: fanfiction, autoerotyzm, emancypacja

„Czy ja tak brzmię?” Autokreacja i immunizacja w serii Mass Effect

Issue: 2017 / 3

W artykule analizuję cielesny aspekt tożsamości protagonisty w serii gier Mass Effect oraz jego relację z graczem przez pryzmat mechanizmów autokreacyjnych, opisanych przez Stephena Greenblatta i Michela Foucault, oraz pojęcia immunizacji zdefiniowanego przez Roberto Esposito. Omawiam trzy grupy czynników wpływających na fizyczność postaci – ingerencje kodu gry, elementy zależne od decyzji gracza oraz metakomentarz narracyjny, zawarty w dodatku Mass Effect 3: Cytadela. Odnosząc ich wzajemne powiązania do dynamiki sprawczości gracza, interpretuję transformacje ciała postaci jako czynnik stymulujący refleksję grającej osoby na temat praktyk autokreacyjnych, związanych z doświadczeniem rozgrywki oraz szerzej rozumianej kultury uczestnictwa.

Słowa kluczowe: autokreacja, immunizacja, gra wideo, awatar

By using the website you agree to our cookies policy. At any time you can change the settings as regards cookies as well as learn more about them Click here Do not show this information again