Celem artykułu jest wstępne zdefiniowanie pojęcia „sztuki roślin” na podstawie analizy Instytutu dla Żywych Rzeczy Diany Lelonek, który uważam za sztandarową pracę w tym nurcie. Posiłkując się współczesną antropologią środowiska i kultury oraz teoriami nowego materializmu, rozważam koncepcję sprawczości roślin w projekcie Lelonek, wskazuję na jej wpływ na materialne i społeczne trajektorie życia roślin we współczesnych środowiskach, a także zastanawiam się nad statusem wiedzy wytwarzanej w ramach pracy artystki. Definiując Instytut… jako społeczne urządzenie czy też asamblaż, staram się wykazać, jak rozmaici aktanci związują się i współdziałają ze sobą w obrębie sztuki roślin, generując potencjał przemian w obszarze praktyk naukowych i artystycznych.
Słowa kluczowe: rośliny, sztuka roślin, bioart, rzeczy, antropocen, Diana Lelonek
Sztuka roślin
Numer:
2018 / 2