Artykuł argumentuje, że dźwięk stanowi szczególny przedmiot badań, funkcjonujący w kulturze nie tylko jako nośnik znaczeń, ale również sensoryczna i afektywna intensywność. Kulturowa analiza fenomenów akustycznych wymaga więc uwzględnienia zarówno semiotyczno-interpretatywnego, jak i cielesno-materialnego wymiaru dźwiękowości. Podejście to zaprezentowane jest na przykładzie internetowego serwisu Coffitivity, który wspomaga kreatywne myślenie, odtwarzając w tle odgłosy kawiarni. Korzystając z narzędzi teoretycznych czerpiących z dorobku tzw. sound studies oraz posthegemonicznej teorii politycznej, artykuł pokazuje, jak poprzez aranżację i kontrolę środowiska dźwiękowego Coffitivity poszerza możliwości wykonywania pracy kreatywnej w czasie i przestrzeni, czyniąc ją wszechobecnym komponentem codziennego życia.
Coffitivity: dźwięk, praca kreatywna i posthegemonia
Numer:
2015 / 5