Artykuł przedstawia wybrane aspekty związków ewolucjonizmu Darwina ze sztukami wizualnymi XIX wieku. Omawiane są kontakty Darwina ze współczesnymi mu teoretykami sztuki, m.in. z Johnem Ruskinem, który był jednym z najbardziej zagorzałych krytyków teorii darwinowskich, a także z dziewiętnastowiecznymi ilustratorami publikacji przyrodniczych. Przedstawione są również przykłady nowych tematów ikonograficznych w malarstwie i rzeźbie XIX wieku, inspirowanych teoriami Darwina, takich jak pejzaż geologiczny, ewolucje organizmów, wyobrażenia początków ludzkości, czy przedstawienia małp i małpoludów w twórczości monachijskiego artysty Gabriela von Maxa. Darwinowski ewolucjonizm przyczynił się również do rozwoju tzw. estetyki fizjologicznej, która wpisuje się w nurt dziewiętnastowiecznej estetyki naukowej; przykładem jest Physiological Aesthetics (1877) oraz Aesthetic Evolution of Man (1880) Granta Allena.
Darwin, darwinizm i kultura wizualna XIX wieku
Numer:
2011 / 3