Autor analizuje zagrożenia dla klasycznej idei uniwersytetu, która wywodzi się z Wilhelma Humboldta reformy Uniwersytetu Berlińskiego (1812). W szczególności zagrożeniem jest wypieranie kanonu wartości związanego z „kulturą akademicką” przez zespół wartości (a właściwie antywartości) cechującej „kulturę korporacyjną” (z charakterystycznym dla niej podejściom wyrażonym w książce B.R. Clarka: entrepreneurial universities). Uniwersytet powinien realizować trzy misje: dążenie do prawdy (badania naukowe), przekazywanie najnowszej wiedzy naukowej (nauczanie) oraz podejmowanie działań o charakterze formacyjnym (wychowanie). Idzie bowiem nie tylko o to, aby uniwersytet skupiał się wyłącznie na osiągnięciach naukowych i przekazywaniu wiedzy, ale też o to, aby kształtował nowe elity dla demokratycznego, wolnego, otwartego i twórczego społeczeństwa obywatelskiego.
Słowa kluczowe: uniwersytet, misja uniwersytetu, przedsiębiorcze uniwersytety, kultura akademicka vs. kultura korporacyjna (academic culture vs. corporate culture), autonomia, wolność, demokracja, tradycja, misja formacyjna.