EN
„Teksty Drugie. Teoria literatury, krytyka, interpretacja” (ISSN 0867-0633) to dwumiesięcznik literaturoznawczy wydawany od 1990 przez Instytut Badań Literackich PAN we współpracy ze Stowarzyszeniem Pro Cultura Litteraria.
EN

Artykuły: Mikołaj Marcela

Miłuj klona swego, jak siebie samego. Klonowanie a narcyzm w "Wizycie" O. Tokarczuk

Indeks autorów: Mikołaj Marcela
Numer: 2019 / 5

W opowiadaniu Wizyta Olgi Tokarczuk przedstawiona zostaje utopijna wizja szczęścia wynikającego z życia w otoczeniu różnych wersji siebie samego w postaci zautomatyzowanych klonów. Autorka podejmuje próbę interpretacji opowiadania Tokarczuk w kontekście cyfrowego narcyzmu. Według Jeana Baudrillarda fantazje związane z klonowaniem są wynikiem właśnie narcystycznego samouwiedzenia. Choć Wizyta przedstawia wizję przyszłości, jest to zarazem wizja mocno ugruntowana w przeszłości – nie utopijna, lecz retrotopijna. Dlatego innym znaczącym kontekstem dla odczytania opowiadania Tokarczuk będzie Retrotopia Zygmunta Baumana.

Słowa kluczowe: klon, narcyzm, retrotopia, klonowanie, automaty

Stranger things, czyli kobiety i potwory

Indeks autorów: Mikołaj Marcela
Numer: 2018 / 5

Rosi Braidotti w Podmiotach nomadycznych łączy kobiety z jednej strony z technologią, a z drugiej z potwornością, pisząc o triadzie „matek, potworów i maszyn”. To dla autora punkt wyjścia do namysłu nad rozmaitymi związkami łączącymi poszczególne człony wspomnianej triady. Na gruncie literatury i kultury popularnej ciało kobiety rodziło lęki nie tylko związane z funkcją macierzyńską – często przedstawiano je także jako ambiwalentne urządzenie telekomunikacyjne. W tym wypadku potworność kobiet wiązała się m.in. z możliwością nawiązania przez nie kontaktu z monstrum. W artykule autor przygląda się temu drugiemu przypadkowi na przykładzie Drakuli Brama Stokera i nawiązującego do tej powieści serialu Stranger Things.
Słowa kluczowe: potworność, kobiecość, horror, media, queer

Homofobia, czyli wszystko zostaje w rodzinie

Indeks autorów: Mikołaj Marcela

Według Terry Castle, oświeceniowy agresywny racjonalizm, walcząc z przesądami, „wyprodukował, trochę na zasadzie toksycznego skutku ubocznego, nowe ludzkie doświadczenie obcości, niepokoju, zmieszania oraz intelektualnego impasu”. Dla Mladena Dolara to doświadczenie, które przez Freuda określone zostało jako niesamowite, jest jednym z pierwszych tworów tego, co nazywamy nowoczesnością. Dolar czyni tę obserwację, odnosząc się do Frankensteina Mary Shelley, opowieści rodzinnej, mówiącej właśnie o owej niesamowitej bezdomności odczutej we własnym domu. Ale powieść Shelley, traktując nieco szerzej tematykę rodzinnego domu, zdaje się także przeprowadzać krytykę ideałów Rewolucji francuskiej: wolności, równości, a przede wszystkim braterstwa, które według Davida Hirscha przyjmuje w niej postać potworności.

Korzystając ze strony wyrażacie Państwo zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies. W każdej chwili możecie Państwo zmienić ustawienia cookies a także dowiedzieć się na ich temat więcej. Kliknij tutaj Nie pokazuj więcej tej informacji