PL
„Teksty Drugie. Teoria literatury, krytyka, interpretacja” (ISSN 0867-0633) to dwumiesięcznik literaturoznawczy wydawany od 1990 przez Instytut Badań Literackich PAN we współpracy ze Stowarzyszeniem Pro Cultura Litteraria.
PL

Articles: Tomasz Tomasik

Reorientacje. Studia nad męskościami a literatura polska ostatniego stulecia

Issue: 2023 / 6

Artykuł prezentuje badania literaturoznawcze Wojciecha Śmiei dotyczące męskości w polskiej literaturze XX i XXI wieku, a w szczególności stanowi omówienie książki Nie/podległości i transformacje. Szkice o stuleciu męskiego niepokoju 1918-2018. Prześledzona została ewolucja teorii metodologicznych stosowanych przez badacza w literaturoznawczych studiach nad męskościami, od gay studies, przez teorię gender i queer, do men’s/masculinity studies, a także postawione zostały pytania dotyczące dalszego rozwoju tej subdyscypliny.

Słowa klucze: Wojciech Śmieja, męskość, gender, queer, literatura polska XX i XXI wieku

Kampania wrześniowa jako doświadczenie męskości żołnierskiej

Issue: 2020 / 3

Artykuł prezentuje specyfikę męskości żołnierskiej wyłaniającej się z narracji literackich dotyczących obronnej wojny Polski we wrześniu 1939 roku. Reportaże Melchiora Wańkowicza eksponują dwa warianty heroizmu polskiego żołnierza – rycersko-szlachecki oraz chłopski, w prozie Wojciecha Żukrowskiego ujawnia się żołnierskie pragnienie homospołeczne i męska rozkosz walki, w Polskiej jesieni Jana Józefa Szczepańskiego kampania wrześniowa przedstawia się jako męski rytuał inicjacyjny. W analizowanych utworach literackich męskie doświadczenie kampanii wrześniowej ogniskuje się wokół dwóch, kluczowych dla dalszej trajektorii polskich męskości, pojęć – bohaterstwa i klęski. 

Słowa kluczowe: wojna, męskość, doświadczenie, kampania wrześniowa

„Jak mężczyzna z mężczyzną”. Dyskurs męskości w Trenie Fortynbrasa Zbigniewa Herberta

Issue: 2013 / 5

Artykuł stanowi próbę interpretacji znanego wiersza Zbigniewa Herberta, Tren Fortynbrasa, z uwzględnieniem rozgrywającego się w tym utworze dyskursu męskości. Herbert zainteresował się szekspirowskim bohaterem w latach 50. XX w., gdy pracował nad esejem Hamlet na granicy milczenia. W tym samym czasie duży wpływ wywarła na niego ekranizacja Hamleta wyreżyserowana i odegrana przez Laurence’a Oliviera, w której pojawia się (zdaniem recenzentów i Herberta) „męska” kreacja tytułowego bohatera. W Trenie poeta doprowadza do konfrontacji dwóch męskich postaw: Fortynbras reprezentuje męskość hegemoniczną, Hamlet – męskość subwersywną. Postawa hamletyczna charakteryzuje też ówczesnych mistrzów i nauczycieli poety: H. Elzenberga, J. Zawieyskiego, J. Turowicza.

By using the website you agree to our cookies policy. At any time you can change the settings as regards cookies as well as learn more about them Click here Do not show this information again