Artykuł jest próbą krytycznej interpretacji nowej antologii poetek i poetów wywodzących się z ludów tubylczych Stanów Zjednoczonych. Autor osadza ją w kontekście „literatury indiańskiej”, której historia zawiera się między akademickim archiwizowaniem, literackimi „interpretacjami” dokonywanymi przez nie-tubylczych autorów i autochtonicznymi ekspresjami. Zadaniem tomu New Poets of Native Nations było wypełnienie historycznej oraz kulturowej luki: poprzednia antologia tego rodzaju ukazała się bowiem przed trzydziestoma laty, redefinicji uległy także pojęcia tubylczości i dziedzictwa. Autor sugeruje, że istotne miejsce, jakie w tej obszernej antologii zajmują wątki polityczne, anty(auto)kolonizacyjne oraz queerowe, są dowodem na zaistnienie istotnej zmiany o charakterze tożsamościowym, dotyczącym tubylczej świadomości, także twórczej.
Słowa kluczowe: poezja tubylczo-amerykańska, dziedzictwo, tubylczość, New Poets of Native Nations, Heid E. Erdrich