EN
„Teksty Drugie. Teoria literatury, krytyka, interpretacja” to dwumiesięcznik literaturoznawczy wydawany od 1990 przez Instytut Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk we współpracy ze Stowarzyszeniem Pro Cultura Litteraria
EN

Artykuły: Magda Heydel

„Wszystkich przesłuchano, tylko nas nie”. Tłumacz ustny jako świadek

Indeks autorów: Magda Heydel
Numer: 2018 / 3

Tłumacze biorą aktywy udział w wydarzeniach historycznych, które bez nich nie mogłyby przynieść oczekiwanych rezultatów. A jednak, zgodnie z prototypowym modelem mediacji językowej, według którego tłumacz to przezroczysty kanał przekazu znaczeń, ich obecność, mimo swej wagi, jest pomijana i wymazywana, zwłaszcza w przypadku tłumaczy słowa żywego. Współtworząc historię, są pozbawieni miejsca w niej, jak również możliwości świadczenia o niej. W artykule, posługując się narzędziami badań nad tłumaczem (Translator Studies), wykorzystuję dwa przykłady pracy tłumaczy: dla Komisji Prawy i Pojednania w RPA oraz misji Wspólnoty Europejskiej w Chorwacji w 1991, by zapytać o istotę roli tłumaczy ustnych i wartość ich (niewysłuchanych) świadectw.

Słowa klucze: świadek, świadectwo, przekład ustny, Translator Studies, konflikt, Komisja Prawdy i Pojednania, Misja Mediacyjna Wspólnoty Europejskiej

Zwrot kulturowy w badaniach nad przekładem

Indeks autorów: Magda Heydel
Numer: 2009 / 6

Artykuł prezentuje główne problemy zwrotu kulturowego w translatologii.

Traktat poetycki Czesława Miłosza po angielsku w kontekście stereotypu (nie)przekładalności

Indeks autorów: Magda Heydel
Numer: 2003 / 5

Autorka proponuje praktyczne ćwiczenie z zakresu stereotypowego przypadku (nie)przekładalności na przykładzie poematu Miłosza

Książka o przekładzie

Indeks autorów: Magda Heydel

Recenzja. Maria Krzystofiak, Przekład literacki we współczesnej translatoryce, Poznań 1996

Korzystając ze strony wyrażacie Państwo zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies. W każdej chwili możecie Państwo zmienić ustawienia cookies a także dowiedzieć się na ich temat więcej. Kliknij tutaj Nie pokazuj więcej tej informacji