Artykuł poświęcony jest Poczcie – stworzonej dla najmłodszych przez Stefana i Franciszkę Themersonów opowieści o szybkim przekazywaniu wiadomości nie tylko jako o zwycięstwie nowych technologii, ale także jako o pracy na rzecz wzajemnego rozumienia i wymiany pozwalającej lepiej realizować ludzkie potrzeby, budować ponadlokalne wspólnoty interesów oraz więzi przekraczające ograniczenia fizycznie pokonywanej przestrzeni. Analizując Pocztę na tle dyskursów polskiego międzywojnia, ówczesnych ideologii natychmiastowości oraz dyskusji na temat poczty jako instytucji publicznej rozpiętej między napięciami dzielącymi ówczesne państwo a rynek, chciałabym pokazać potencjał zastosowanej w opowieści graficznej Franciszki Themerson metafory społeczeństwa jako sieci cyrkulującej komunikacji. A szerzej –chciałabym uchwycić potencjał intelektualny ówczesnej literatury dziecięcej, która na przekór adultystycznym wizjom książek dla najmłodszych, żywo i twórczo uczestniczyła w debatach nowoczesności, redefiniując wiele z właściwych im pytań, zagadnień i ustaleń.
Słowa klucze: poczta, sieć, modernizacja, Stefan i Franciszka Themersonowie, utopie komunikacyjne, technologie natychmiastowości
The article is devoted to the Post Office – a story created for the youngest by Stefan and Franciszka Themerson about the rapid transmission of messages not only as a victory of new technologies, but also as a work of mutual understanding and exchange that allows better realization of human needs and builds supra-local communities of interest transcending the limitations of physically traversed space. Analyzing the Post Office against the background of the discourses of the Polish interwar period, the ideologies of immediacy of the time and the discussion of the post office as a public institution stretched between the tensions dividing the state and the market of the time, I would like to show the potential of the metaphor of society as a network of circulating communication used in Franciszka Themerson’s graphic story. And more broadly, I would like to capture the intellectual potential of children’s literature of the time, which, in spite of the adultist visions of books for the youngest, participated vividly and creatively in the debates of modernity, redefining many of the questions, issues and understandings inherent in them.