Zmiana kontekstu funkcjonowania literatury po 1989 roku oraz przeobrażenia, którym z różnych powodów podlega współczesne życie literackie owocują potrzebą włączania do refleksji literaturoznawczej nowych lub niedostatecznie eksploatowanych obszarów tematycznych. Jednym z wartych podjęcia zagadnień, stopniowo coraz mocniej absorbujących uwagę badaczy, jak też krytyków literackich, jest problematyka okładki pojmowanej jako element znaczący dzieła i jego nieneutralny wyróżnik. Artykuł pokazuje, jakim źródłem wiedzy o dziele i jego twórcy stały się obecnie okładki; jak pisarze sami się poprzez nie dookreślają; w jaki sposób za ich pomocą dokonują autocharakterystyki czy prezentacji lub demistyfikacji obranych strategii; jak funkcjonuje i radzi sobie literatura poddawana naciskom kultury masowej i medialnej oraz różnym zabiegom marketingowym czy wpływom celebryckiej i (auto)promocyjnie nastawionej popkultury.
Okładkowy stan posiadania (w literaturze najnowszej)
Numer:
2012 / 6