EN
„Teksty Drugie. Teoria literatury, krytyka, interpretacja” (ISSN 0867-0633) to dwumiesięcznik literaturoznawczy wydawany od 1990 przez Instytut Badań Literackich PAN we współpracy ze Stowarzyszeniem Pro Cultura Litteraria.
EN

Artykuły: Jan Borowicz

Polskie bestsellery „z Auschwitz”. Pornografia i makabra

Indeks autorów: Jan Borowicz
Numer: 2023 / 5

Artykuł jest poświęcony opisowi polskich powieści popularnych o Auschwitz, w których dominuje naseksualizowana przemoc nazistowskich oprawców wobec ofiar. Szczegółowej analizie zostały poddane książki Dominika W. Rettingera (Sekret Elizy) oraz Maxa Czornyja (Bestia z BuchenwalduKat z PłaszowaMengele). Perspektywa badawcza zorientowana na wywierane przez powieści „z Auschwitz” afekty czytelnicze – ekscytację, grozę, fascynację – pozwala na wyjście poza zwykle podejmowany przy opisie kultury popularnej wątek eksploatacji cierpienia ofiar, kiczu oraz komercjalizacji reprezentacji traumy. Postawiona jest teza, że ekscytująca forma powieści, która ma stanowić o marketingowym sukcesie, służy ostatecznie uspokojeniu i stworzeniu dystansu wobec przeszłości.

Słowa klucze: pamięć o Zagładzie, powieść popularna, fetyszyzm narracyjny, pornografia

Polskie szaleństwo po Marcu. "Obłęd" Jerzego Krzysztonia

Indeks autorów: Jan Borowicz
Numer: 2020 / 2

Artykuł poświęcony jest interpretacji powieści Obłęd Jerzego Krzysztonia, potraktowanej nie tylko jako literacki zapis doświadczenia psychozy, ale i jako wyraz społecznego konfliktu po Marcu 1968 roku. Pierwsza część artykułu została poświęcona psychoanalitycznej próbie rozumienia fenomenu psychozy i możliwości jego językowego zapisu, druga część umieszcza opisywane w powieści lęki i halucynacje w historycznych uwarunkowaniach czasu akcji powieści. Obłęd Krzysztonia wpisuje się nieoczekiwanie w literacką reakcję na antysemicką kampanię Marca 1968 roku i wyznacza inną, bardziej inkluzywną ramę polskiej tożsamości.

Słowa kluczowe: pamięć o Zagładzie, psychoza, psychoanaliza, Michel Foucault

Ciało we fragmentach, strzępki historii. Post-Zagładowe perwersje Leo Lipskiego

Indeks autorów: Jan Borowicz
Numer: 2017 / 2

Artykuł analizuje twórczość Leo Lipskiego z perspektywy psychoanalitycznej wyróżniając trzy momenty traumy: doświadczenie Zagłady, obozu i wojny oraz postępującego rozpadu ciała. Wskazuje, że konstruowaną w twórczości odpowiedzią podmiotu na traumę jest stworzenie perwersyjnej konstrukcji, pamięci i pisania, a także relacji seksualnych. Artykuł stanowi polemikę z wcześniejszymi ustaleniami badaczy i badaczek, wpisującymi autora w humanistyczny dyskurs obejmujący ocalałych z Zagłady: godzenia się z bierną pozycją ofiary, wyciszania nienawiści i chęci zemsty, włączania ich w nieprzerwany bieg narracji historycznej.

Słowa kluczowe: Leo Lipski, Holokaust, trauma, ciało, perwersja, wojna

Korzystając ze strony wyrażacie Państwo zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies. W każdej chwili możecie Państwo zmienić ustawienia cookies a także dowiedzieć się na ich temat więcej. Kliknij tutaj Nie pokazuj więcej tej informacji