Artykuł prezentuje relację aktywności obywatelskiej osób z niepełnosprawnością intelektualną (NI) z barierami inkluzji społecznej Vica Finkelsteina (na ich podstawie została opracowana ankieta). Badania pełnoletnich uczniów przeprowadzono również „Kwestionariuszem aktywności obywatelskiej (KAO)” Ryszarda Klamuta. Siła odczuwanych barier przez badanych okazała się mała. Osoby z NI oceniają swoją sytuację bytową jako dobrą i czują się wartościowe. Jedynie subiektywne poczucie bezsilności wynikające z własnej niepełnosprawności okazało się duże. Im silniejsze jest odczuwanie barier, tym jest mniejsza indywidualna aktywność polityczna badanych. Stosunkowo wysokie wyniki pojawiły się natomiast w kategorii działań na rzecz innych (społecznikostwo), co jest wyraźną zasługą szkoły specjalnej.
Słowa kluczowe: osoba z niepełnosprawnością intelektualną, aktywność obywatelska, inkluzja społeczna, szkoła specjalna.