PL
„Teksty Drugie. Teoria literatury, krytyka, interpretacja” (ISSN 0867-0633) to dwumiesięcznik literaturoznawczy wydawany od 1990 przez Instytut Badań Literackich PAN we współpracy ze Stowarzyszeniem Pro Cultura Litteraria.
PL

Articles: Ditta Baczała

Aktywność obywatelska młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną. Społeczno-kulturowe bariery inkluzji

Issue: 2020 / 2

Artykuł prezentuje relację aktywności obywatelskiej osób z niepełnosprawnością intelektualną (NI) z barierami inkluzji społecznej Vica Finkelsteina (na ich podstawie została opracowana ankieta). Badania pełnoletnich uczniów przeprowadzono również „Kwestionariuszem aktywności obywatelskiej (KAO)” Ryszarda Klamuta. Siła odczuwanych barier przez badanych okazała się mała. Osoby z NI oceniają swoją sytuację bytową jako dobrą i czują się wartościowe. Jedynie subiektywne poczucie bezsilności wynikające z własnej niepełnosprawności okazało się duże. Im silniejsze jest odczuwanie barier, tym jest mniejsza indywidualna aktywność polityczna badanych. Stosunkowo wysokie wyniki pojawiły się natomiast w kategorii działań na rzecz innych (społecznikostwo), co jest wyraźną zasługą szkoły specjalnej. 

Słowa kluczowe: osoba z niepełnosprawnością intelektualną, aktywność obywatelska, inkluzja społeczna, szkoła specjalna. 

By using the website you agree to our cookies policy. At any time you can change the settings as regards cookies as well as learn more about them Click here Do not show this information again