Artykuł proponuje odczytanie wierszy i występów poetyckich Eugeniusza Tkaczyszyna-Dyckiego jako przykładów artystycznej reprezentacji postpamięci rodzinnej. Poezja Dyckiego nieraz ukazuje wpływ wydarzeń z drugiej wojny światowej i powojnia na życie kolejnych pokoleń rodziny o polsko-ukraińskich korzeniach. Artykuł przypomina, jak ta szczególna perspektywa rodzinna przyjmowana w poezji różni się od polskiej pamięci funkcjonalnej i typowego spojrzenia na wojnę, powojnie i Kresy. W tym świetle analizowane są także słynne występy poetyckie Dyckiego, podobnie odczytywane jako artystyczna reprezentacja postpamięci, która modyfikuje kulturowy obraz pogranicza.
Słowa klucze: Eugeniusz Tkaczyszyn-Dycki, postpamięć, poezja polska, wykonanie głosowe
Abstract:
The article studies Eugeniusz Tkaczyszyn-Dycki’s poems and performances as artistic representations of familial postmemory. Dycki’s poetry frequently concerns his family’s Polish-Ukrainian background and the impact of World War II and its aftermanth on the life of next generations. The article discusses how Dycki’s poetry, based on this particular family story, differs from Polish functional memory and common narratives about the war, postwar, and borderlands. The article argues that these contexts likewise shed light on Dycki’s celebrated poetry readings, which can also be seen an artistic staging of postmemory that modifies Polish cultural image of the borderland region.
Keywords: Eugeniusz Tkaczyszyn-Dycki, postmemory, Polish poetry, poetry performance