Tekst stanowi fragment większej całości, gdzie Sedgwick analizuje ukryte znaczenie męskiej homoseksualności dla najważniejszych dystynkcji zachodniej kultury przełomu XIX i XX wieku. Materiałem analiz są wybrane teksty Wilde’a i Nietzschego z odniesieniami do anglosaskiej kultury XX wieku. Kamp jawi się tu jako odpowiedź na degradację kategorii sentymentalności oraz arbitralność oskarżeń o kicz. Kamp wyprowadza z epistemologicznej pułapki, jaką zastawia kategoria kiczu. Trzeba bowiem najpierw być podatnym na kicz, żeby móc go naturalnie lubić, więc wszystko zależy od obserwatora i tym samym (źle) o nim świadczy. Kamp zakłóca ten mechanizm, przecina elitaryzm perspektywy antykonsumenta kiczu, deesencjalizuje podmiotowość odbiorcy, poszerza spektrum możliwych sposobów odbioru kultury (popularnej).
Wilde, Nietzsche i sentymentalne związki z męskim ciałem
Numer:
2012 / 5