Obrazy Wojciecha Gersona i Leona Wyczółkowskiego inspirowane Balladyną Słowackiego zostały poddane lekturze (jako teksty kultury) w celu ustalenia poziomu ich korelacji z dramatem. Okazały się nie jego ilustracjami, lecz interpretacjami. Przedstawiają sceny, których nie ma w tekście literackim, ale odsyłają do jego fragmentów i zmuszają do rewizji ich rozumienia. Sposób ukazania postaci przez malarzy i organizacja przestrzeni wewnątrzobrazowej każe inaczej rozłożyć akcenty w ocenie bohaterów Słowackiego, którzy ujawniają jeszcze większą złożoność niż w dotychczasowych ustaleniach literaturoznawców (Alina demonstruje swój infantylizm, Balladyna – cierpienie, Wdowa – niekonsekwencję, a Filon – aktorstwo i możliwości kreacyjne). Sensowność takiego odczytania dramatu poprzez medium obrazów została potwierdzona w ich intertekstualnych relacjach z innymi dziełami sztuki.
Balladyna w obrazach
Numer:
2014 / 2