Tekst stanowi wprowadzenie do książki Formless. User’s guide, napisanej wspólnie z Rosalind Krauss. Wychodząc od terminu Georgesa Bataille’a i zabiegów stosowanych w piśmie „Documents”, autor rozwija koncepcję „informe” jako deklasyfikującego, desublimacyjnego działania, kwestionującego znaczeniową ekonomię modernizmu z jej założeniem, że dzieło jest zawsze spójną całością, której sens powinien objawiać się – spójnie i bez reszty – w akcie recepcji. Bezformie nie jest kwestią tematu czy stylu, ale rysem, który pojawiać się może w sztuce ukradkiem i marginalnie. Tekst towarzyszący wystawie w Centre Pompidou (1996) stanowi próbę rewizji dyskursu historii sztuki, lecz podobnie jak u Bataille’a głównym obiektem ataku jest tu idealistyczny humanizm i oparty na nim modernistyczny porządek.
Słowa klucze: bezformie, materializm, entropia, Georges Bataille, Édouard Manet, magazyn “Documents” (1929-30)