Mateusz Zimnoch
Uniwersytet Jagielloński
Wstręt jako miejsce prawdy. Transgresywne doświadczenie abiektu w reportażu Bomżycha Jacka Hugo-Badera
Artykuł jest próbą analizy zagadnienia prawdy w reportażu Bomżycha Jacka Hugo-Badera w oparciu o kategorię wstrętu. Pojęcie prawdy, sytuujące się w centrum rozważań nad tekstami faktograficznymi, nieczęsto jest przez badaczy rozpatrywane w kategoriach wykraczających poza definicję korespondencyjną. Wstręt pojmowany jako kategoria antropologiczna jest natomiast pojęciem dobrze wpisującym się w charakter tekstów faktograficznych, które dotyczą tematów objętych społecznym tabu. Hugo-Bader wpisuje się w powyższy model, podejmując wewnętrzną walkę między odrzuceniem tego, co wstrętne, a jego poznaniem i afirmacją, pozwalającą na dotknięcie istoty opisywanego zjawiska. Wszystko to ma prowadzić do zmniejszania dystansu pomiędzy podmiotem percypującym a obcym otoczeniem oraz do redukcji poziomu mediatyzacji tekstu reportażu.
Słowa kluczowe: wstręt, prawda, reportaż, Hugo-Bader, abiekt, postmodernizm.
Wstręt jako miejsce prawdy. Transgresywne doświadczenie abiektu w reportażu Bomżycha Jacka Hugo-Badera
Numer:
2016 / 1