Artykuł dotyczy analizy i interpretacji trzech współczesnych powieści etnicznych (The Round House Louise Erdrich, Indian Killer Shermana Alexie i Krótki i niezwykły żywot Oscara Wao Junota Díaza) pod kątem strategii narracyjnych, które eksponują temat tożsamości post-etnicznej. Wszyscy z wyżej wymienionych autorów, tworząc hybrydyczne portrety swoich bohaterów, rekonstruują dla czytelnika alternatywne historie swojej grupy etnicznej, szczególnie duży nacisk kładąc na wydarzenia zmarginalizowane i/lub przemilczane w historii oficjalnej. Główni bohaterowie powieści Erdrich, Alexie’go i Díaza identyfikują się w dużej mierze z kulturą amerykańskiego mainstreamu, ale jednocześnie starają się ustosunkować do komponentów etnicznych własnej tożsamości. We wszystkich przypadkach kultura mniejszości zostaje poddane autokrytyce, ale też ten kulturowy balast każdorazowo postrzegany jest jako dziedzictwo historii kolonialnej i neokolonialnej. Metody badawcze zastosowane w artykule wywodzą się z dyskursu postkolonialnego i etnohistorii.