Artykuł jest poświęcony zadaniu tekstowemu z matematyki, formie użytkowej, powszechnie stosowanej w szkolnych podręcznikach, ale nie badanej dotąd przez literaturoznawców. Osobliwością uderzająco skonwencjonalizowanego gatunku jest dwoistość: połączenie krótkiej anegdoty z poleceniem rachunkowym albo równaniem algebraicznym. Relacja między słowem a liczbą przywołuje rozmaite konteksty: lingwistyczny, filozoficzny, teologiczny, a zwłaszcza literacki. Gatunek zdradza cechy wspólne z sylogizmem i zagadką (gadką). Pokrewieństwo z enigmą oznacza genezę oralną i bliskość folkloru, natomiast wersja tekstowa powstaje wraz z początkami pisma (klinowego). Autor rekonstruuje bogatą historię formy uwydatniając okres PRL-u, kiedy nauczanie matematyki uległo ideologizacji. Przypomnienie dzieciństwa i szkoły wnosi do rozważań ton osobisty.
Słowa kluczowe: zadanie tekstowe, zagadka, genologia, mikrologia, narratologia