Artykuł zawiera rozważania dotyczące reprezentacji Hołodomoru w narracjach popularnych. Interpretacji poddano teksty kultury wizualizujące i tematyzujące wielki głód w Ukrainie w latach 1932-1933 jako celową politykę stalinowskiego reżimu. Analizie poddano gatunkowo odmienne narracje, m.in. powieści Ułasa Samczuka Maria, Wasyla Barki Żółty książę i Joanny Jax Saga wołyńska. Głód oraz filmy Głód-33 Olesa Yanchuka, Obywatel Jones Agnieszki Holland czy Gorzkie żniwa George’a Mendeluka, by przyjrzeć się zależności między estetyką i etyką opowieści o traumatycznej pamięci narodu ukraińskiego. Podjęto również zagadnienie znaczenia cerkwi w tożsamości narodowej Ukrainy oraz wpływu ukraińskiej diaspory w Kanadzie i USA na współczesny obraz Hołodomoru.
Słowa klucze: Hołodomor, ludobójstwo narodu ukraińskiego, tematyzowanie głodu, narracje popularne, strategie odbiorcze, polityka pamięci