EN
„Teksty Drugie. Teoria literatury, krytyka, interpretacja” (ISSN 0867-0633) to dwumiesięcznik literaturoznawczy wydawany od 1990 przez Instytut Badań Literackich PAN we współpracy ze Stowarzyszeniem Pro Cultura Litteraria.
EN

Artykuły: Dobrawa Lisak-Gębala

Poezja drugiej wojny światowej jako archiwum głosów

Indeks autorów: Dobrawa Lisak-Gębala
Numer: 2024 / 3

Uwzględnienie głosowego wymiaru poezji staje się koniecznością w ramach analizy wielu wierszy z okresu 1939–1945 będących natychmiastową reakcją autorów na ich tragiczne doświadczenia. Analizy wymagają takie zjawiska, jak sekretna praktyka indywidualnej subwokalizacji w ramach tworzenia i przechowywania poezji, głosowe prezentacje dla zamkniętego kręgu słuchaczy oraz kolektywne recytacje wywołujące wspólnototwórczy „rezonans afirmatywny”. Niezbędne jest także wydobycie związku wybranych wierszy ze znanymi gatunkami popularnej muzyki wokalnej oraz konkretnymi piosenkami, gdyż kontrafaktury i aluzje w formie „elipsy słuchowej” przywoływały utrwalone wzorce afektywności dźwiękowej.

Słowa klucze: poezja polska 1939–1945, dźwięk i literatura wojenna, tanatosonika, głos, afektywność dźwiękowa

Korzystając ze strony wyrażacie Państwo zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies. W każdej chwili możecie Państwo zmienić ustawienia cookies a także dowiedzieć się na ich temat więcej. Kliknij tutaj Nie pokazuj więcej tej informacji