Tekst jest wynikiem autoetnograficznego etapu projektu SOWA: „Społeczne obiegi wiedzy w praktykach humanistyki akademickiej” (2020/37/B/HS2/00955). Podstawowym problemem jest wykryty u autora brak zaangażowania w obiegi pozaakademickie. Choć to problem indywidualny, przyczyny są jednostkowe i systemowe. Wskazane zostają determinanty czasowe, finansowe oraz biograficzne. Ogólnym wnioskiem jest, że akademicka ścieżka kariery i doktorat sprzyjają porzucaniu pozaakademickich społecznych obiegów wiedzy. Analizowane są: dziennik roboczogodzin pięciu lat doktoratu, dokumenty regulujące studia doktoranckie, doświadczenia i biografia własne i innych. Tekst porusza szereg problemów szczegółowych: sprawozdawczość, punktoza, wymiar pracy, praca emocjonalna, dysonans kariera a wartości i przekonania, dystansowanie jako strategia ochronna, obiegi wiedzy a obiegi władzy.
Słowa kluczowe: obiegi wiedzy, studia doktoranckie, punktoza, wymiar pracy, sprawozdawczość