PL
„Teksty Drugie. Teoria literatury, krytyka, interpretacja” (ISSN 0867-0633) to dwumiesięcznik literaturoznawczy wydawany od 1990 przez Instytut Badań Literackich PAN we współpracy ze Stowarzyszeniem Pro Cultura Litteraria.
PL

Articles: Małgorzata Fidelis

Pożytki z „pokolenia”. Dyskusja o „pokoleniu” jako kategorii analitycznej

Issue: 2016 / 1

Agnieszka Mrozik
Instytut Badań Literackich
Anna Artwińska
Universität Hamburg
Anna Zawadzka
Instytut Slawistyki PAN
Małgorzata Fidelis
University of Illinois at Chicago
Pożytki z „pokolenia”. Dyskusja o „pokoleniu” jako kategorii analitycznej
W trakcie rozmowy o „pokoleniu” jako kategorii analitycznej używanej we współczesnej humanistyce autorki zastanawiają się nad definicjami oraz znaczeniami „pokolenia” w obszarze studiów nad pamięcią, przemianami postaw społecznych, polityką historyczną. Rozważają, jak kategoria ta funkcjonuje w dyskursie publicznym w Polsce po 1989 roku, a także jaką rolę pełnią dziś (auto)deklaracje pokoleniowe. Kluczowe jest dla nich pytanie o pożytki z posługiwania się kategorią „pokolenia” w badaniach nad komunizmem i PRL-em. Rozmowa jest okazją do zapoznania się z najnowszymi ujęciami teoretycznymi, a także z pracami operującymi kategorią „pokolenia” w szczegółowych analizach na gruncie polskim i zagranicznym.
Słowa kluczowe: pokolenie, komunizm, PRL, pamięć, transformacja, reprezentacja.

Czy jesteś nowoczesną dziewczyną? Młode Polki a kultura konsumpcyjna w latach sześćdziesiątych

Issue: 2015 / 2

W latach 60. XX wieku wyobrażenia i debaty o „nowoczesnej dziewczynie” zajmowały poczesne miejsce w dyskursie publicznym, zwłaszcza na łamach popularnego dwutygodnika Filipinka przeznaczonego dla nastolatek. Artykuł pokazuje, w jaki sposób rozumiano „nowoczesność” w odniesieniu do młodych kobiet w kontekście poststalinowskiej wersji socjalizmu i konfrontacji z wpływami globalnej kultury młodzieżowej. Dyskusje o nowoczesnej dziewczynie ukazywały głębsze napięcia społeczne i polityczne związane ze zmieniającą się definicją ról płciowych, pojęciem Zachodu, jak również coraz większym znaczeniem mass mediów i kultury konsumpcyjnej.

By using the website you agree to our cookies policy. At any time you can change the settings as regards cookies as well as learn more about them Click here Do not show this information again