Miron Białoszewski nagrał na magetofon zmontowane przez siebie Dziady Adama Mickiewicza w tym samym czasie, w którym pracował nad Pamiętnikiem z powstania warszawskiego, tworząc rękopiśmienne notatki i nagrania, które następnie przepisano na maszynie. W samym nagraniu Dziadów kluczową rolę odgrywa część IV dramatu, a w niej Białoszewski portretuje zwłaszcza postać Gustawa Pustelnika, w taki sposób, by podkreślić jego traumatyczne doświadczenie. Okoliczność równoległej pracy nad utworami i deklaracje Białoszewskiego pozwalają myśleć o postaci Gustawa jak o jego sobowtórze, a obydwa otwory traktować jako część jednego procesu twórczego, którego celem jest praca nad traumą powstania. Białoszewski zatem nawiedza cudzy dramat, by odnaleźć własny widmowy głos. W tym świetle nagranie Dziadów (1965) można traktować jak próbę akustyczną Pamiętnika (1970).
Słowa klucze: Miron Białoszewski, Pamiętnik z powstania warszawskiego, Adam Mickiewicz, Dziady, nagranie, transkrypcja, głos, widmo, trauma, pamięć.