EN
„Teksty Drugie. Teoria literatury, krytyka, interpretacja” (ISSN 0867-0633) to dwumiesięcznik literaturoznawczy wydawany od 1990 przez Instytut Badań Literackich PAN we współpracy ze Stowarzyszeniem Pro Cultura Litteraria.
EN

Artykuły: Norbert Gacek

S/P – między słuchaniem a pisaniem w „Les Soirées de Paris” Rolanda Barthes’a

Indeks autorów: Norbert Gacek
Numer: 2024 / 3

Celem mojego tekstu jest przybliżenie roli, jaką fenomen słuchania gra w Les Soirées de Paris (Wieczorach Paryża), czyli zapisach z osobistego dziennika Rolanda Barthes’a opublikowanych pośmiertnie w zbiorze Incidents (Incydenty). Posługując się pojęciem akuzmatyczności (rozumianej według klucza zaproponowanego przez Andrzeja Hejmeja, odwołującego się do ustaleń Pierre’a Schaeffera), badam sposób w jaki Barthes przedstawia różnice pomiędzy pasywnym obcowaniem z kulturą (słuchaniem radia), a pracą kreatywną. Pragnę tym samym dowieść, że literackie opracowanie sytuacji akuzmatycznej może zostać skutecznie wykorzystane w narracjach problematyzujących temat samotności. Kwestię tę analizuję przywołując kategorię „antynowoczesności” (zaproponowaną przez Antoine’a Compagnona) oraz zestawiając tekst Barthes’a z Mémoires d’outre-tombe Chateaubrianda.

Słowa klucze: Roland Barthes, Chateaubriand, Wieczory Paryża, akuzmatyczność, antynowoczesność, literatura francuska XX wieku

Korzystając ze strony wyrażacie Państwo zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies. W każdej chwili możecie Państwo zmienić ustawienia cookies a także dowiedzieć się na ich temat więcej. Kliknij tutaj Nie pokazuj więcej tej informacji