EN
„Teksty Drugie. Teoria literatury, krytyka, interpretacja” (ISSN 0867-0633) to dwumiesięcznik literaturoznawczy wydawany od 1990 przez Instytut Badań Literackich PAN we współpracy ze Stowarzyszeniem Pro Cultura Litteraria.
EN

Artykuły: Sara Herczyńska

Montaż afektów. Konstrukcja wystawy w fabryce Schindlera

Indeks autorów: Sara Herczyńska
Numer: 2023 / 5

Muzeum w fabryce „Emalia” Oskara Schindlera (oddział Muzeum Historycznego Miasta Krakowa) zostało otwarte w 2010 roku. Jego ekspozycja stała skupia się na dziejach miasta i jego mieszkańców w latach 1939-1945. W artykule proponuję close reading części ekspozycji dotyczącej getta krakowskiego. Zwracam uwagę na trzy główne elementy tej przestrzeni i analizuję je w odniesieniu do przedstawień Zagłady w innych muzeach historycznych.

Słowa klucze: Muzeum w fabryce Oskara Schindlera, muzeum historyczne, afekty, Zagłada

Zobaczyć ogień i iść do domu

Indeks autorów: Sara Herczyńska
Numer: 2023 / 2

Recenzja książki: J. Borowicz, Pamięć perwersyjna. Pozycje polskiego świadka Zagłady, Wydawnictwo IBL PAN, Warszawa 2020.

Słowa klucze: polska pamięć, Zagłada, psychoanaliza, perwersja

Figury dystansu. Homoseksualizm i kokainizm w analizie Jana Nelkena

Indeks autorów: Sara Herczyńska
Numer: 2021 / 5

Literacki charakter piśmiennictwa psychiatrycznego najpełniej ujawnia się w esejach poświęconych poszczególnym case studies, zwłaszcza w przypadkach związanych z różnego rodzaju kontrowersyjnymi tematami. Artykuł jest analizą rozprawy Jana Nelkena pt. Kokainizm i homoseksualizm z 1931 roku osadzoną w kontekście epoki. W ramach artykułu autorka dowodzi, że Nelken – jeden z najciekawszych międzywojennych psychiatrów i psychoanalityków – w celu zdystansowania się wobec swojego pacjenta wykorzystywał tropy charakterystyczne dla powieści detektywistycznych.

Słowa kluczowe: Jan Nelken, kokainizm, homoseksualność, psychiatria, dwudziestolecie międzywojenne

„Dziękujemy, że Polska istnieje”. Dzieci piszą do powstańców warszawskich

Indeks autorów: Sara Herczyńska
Numer: 2020 / 4

Organizowana we współpracy z Muzeum Powstania Warszawskiego kampania „BohaterON” polega na wysyłaniu kartek pocztowych do powstańców warszawskich. W artykule autorka analizuje założenia akcji, jej promocję i sposób realizacji, a także zbiór 187 pocztówek wysłanych w ramach kampanii. Interpretuje je w kontekście działalności Muzeum Powstania Warszawskiego, korzystając z kategorii nikiformy i scriptive thing.

Słowa kluczowe: Muzeum Powstania Warszawskiego, BohaterON, pocztówki, muzeum historyczne, nikiforma

Korzystając ze strony wyrażacie Państwo zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies. W każdej chwili możecie Państwo zmienić ustawienia cookies a także dowiedzieć się na ich temat więcej. Kliknij tutaj Nie pokazuj więcej tej informacji