PL
„Teksty Drugie. Teoria literatury, krytyka, interpretacja” (ISSN 0867-0633) to dwumiesięcznik literaturoznawczy wydawany od 1990 przez Instytut Badań Literackich PAN we współpracy ze Stowarzyszeniem Pro Cultura Litteraria.
PL

Articles: W. J. T. Mitchell

Słowo i obraz

Issue: 2022 / 1

Artykuł jest próbą zmapowania relacji słowo-obraz. W.J.T. Mitchell próbuje zdefiniować różnicę między słowem a obrazem, wskazując na różne możliwe kryteria jej wyznaczania. Zwraca uwagę na trudności w jednoznacznym rozgraniczeniu tych pojęć i na ich wzajemne zależności. Wskazuje też na konceptualizacje „słowa i obrazu” na gruncie historii sztuki i językoznawstwa, przywołując takie przykłady jak kaczkokrólik czy diagram de Saussure’a przedstawiający strukturę znaku językowego. Wreszcie, autor ukazuje głęboko polityczne uwikłanie relacji „słowo – obraz” i jej związki z wyznaczaniem różnicy rasowej, klasowej i genderowej.

Słowa kluczowe: słowo, obraz, kultura wizualna, historia sztuki

Alfabetyzm wizualny czy wizualizm tekstowy?

Artykuł ten przedstawia dekonstrukcję koncepcji alfabetyzmu wizualnego i opis jej ograniczeń. Podejmuje problem paradoksalności tego pojęcia i jego samo-znoszący się charakter. Autor proponuje wyczerpujące podsumowanie problemów, jakie towarzyszą zestawianiu ze sobą słów” „wizualny” i „alfabetyzm”. Mitchell omawia różnicę między alfabetyzmem wizualnym, gdzie „widzenie jest czytaniem,” a tym, co nazywa wizualizmem tekstowym, gdzie „czytanie jest widzeniem”. Kiedy patrzymy, interpretujemy znaki, wytwarzamy znaczenia, które przypisujemy procesowi czytania, „alfabetyzmowi wizualnemu”; a zatem czytamy i czytamy wszystko to, co widzimy. Mitchell proponuje, żeby spojrzeć w analogiczny sposób na „wizualizm” i uznać wrodzoną zdolność widzenia (wizualizm) za pierwotną wobec wyuczonej umiejętności czytania (alfabetyzm).

By using the website you agree to our cookies policy. At any time you can change the settings as regards cookies as well as learn more about them Click here Do not show this information again