EN
„Teksty Drugie. Teoria literatury, krytyka, interpretacja” to dwumiesięcznik literaturoznawczy wydawany od 1990 przez Instytut Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk we współpracy ze Stowarzyszeniem Pro Cultura Litteraria
EN

Artykuły: Erazm Kuźma

Sztuka w perspektywie operacyjnego konstruktywizmu Niklasa Luhmanna

Indeks autorów: Erazm Kuźma
Numer: 2010 / 4

Konstruktywistyczne rozumienie sztuki Niklasa Luhmanna nie ma nic wspólnego z konstruktywizmem – nurtem sztuki awangardowej na początku XX wieku. Do podstawowych terminów konstruktywizmu Luhmanna należą m. in. różnica, autopoieza, obserwacja drugiego stopnia. Różnica, np. system – otoczenie: system sztuki powstał wtedy, gdy odróżnił się od otoczenia innych systemów (gospodarki, polityki, nauki, religii itd.). Autopoieza, czyli samostwórczość: system sztuki wyodrębniwszy się działa według własnych reguł, niezależnych od otoczenia. Obserwacja drugiego stopnia: Luhmann nie pyta, co to jest sztuka (to obserwacja pierwszego stopnia), lecz: w jaki sposób obserwator pierwszego stopnia uznaje coś za sztukę. Konstruktywizm w ogóle, także w odniesieniu do sztuki, jest konstrukcją systemu świadomości, a nie orzekaniem o rzeczywistości, która, oczywiście, istnieje.

Interpretacja jako wiedza radosna

Indeks autorów: Erazm Kuźma
Numer: 1997 / 6

O strategiach retorycznych Fryderyka Nietzschego i Andrzeja Szahaja (w artykule Granice anarchizmu interpretacyjnego w tym samym numerze) oraz roli interpretacji literackiej jako szkoły pluralistycznego myślenia

Pytania o możliwości historii literatury

Indeks autorów: Erazm Kuźma
Numer: 1995 / 2

Recenzja. Terasa Walas, Czy jest możliwa inna historia literatury?, Kraków 1993

Metafory Janusza Sławińskiego

Indeks autorów: Erazm Kuźma
Numer: 1994 / 4

Analiza metafor w języku teoretycznoliterackim Janusza Sławińskiego

Korzystając ze strony wyrażacie Państwo zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies. W każdej chwili możecie Państwo zmienić ustawienia cookies a także dowiedzieć się na ich temat więcej. Kliknij tutaj Nie pokazuj więcej tej informacji