EN
„Teksty Drugie. Teoria literatury, krytyka, interpretacja” to dwumiesięcznik literaturoznawczy wydawany od 1990 przez Instytut Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk we współpracy ze Stowarzyszeniem Pro Cultura Litteraria
EN

Artykuły: Joanna Partyka

Przysłowie, aforyzm, sentencja. Definicje małych form literackich w perspektywie komparatystycznej

Indeks autorów: Joanna Partyka
Numer: 2019 / 2

Badacze małych form literackich, takich jak przysłowie, sentencja czy aforyzm mają problem z ich zdefiniowaniem. Zdefiniowanie gatunku staje się koniecznością zwłaszcza wtedy, gdy porównuje się podobne formy występujące w różnych obszarach kulturowych. Problemem staje się wówczas nie tylko zestawienie i opisanie cech gatunku tak, by odróżnić go od innych, pokrewnych, ale także sam termin, który go określa. W różnych językach stosuje się różne nazwy na określenie tej formy, którą w języku polski nazywamy dziś przysłowiem; najczęściej wywodzą się one z łaciny (proverbium) lub greki (paremia). Kolejnym utrudnieniem jest to, że np. hiszpańscy badacze zajmujący się małymi formami literackimi paremię traktują szerzej niż przysłowie. Brak zatem paralelności i konsekwencji. Zamieszanie genologiczne w kwestii przysłowia trwa.

Słowa kluczowe: gatunek literacki, przysłowie, aforyzm, paremia, paremiologia, komparatystyka

Rzeczpospolita uczonych  Erazma z Rotterdamu i  República literaria Diego de Saavedry Fajardo: utopia i antyutopia?

Indeks autorów: Joanna Partyka
Numer: 2015 / 1

W artykule przedstawiono satyryczne dzieło hiszpańskiego erudyty Diego de Saavedry Fajardo Respública literaria (1655) w kontekście dawnych i współczesnych debat na temat pojęcia rzeczpospolitej nauk i roli, jaką pełniła międzynarodowa społeczność uczonych w XVI i XVII-wiecznej Europie. Saavedra, polemizując z koncepcją idealnej republiki uczonych, zaproponował satyryczną jej wizję. Jego dzieło jest antyutopią, wyprzedzającą późniejsze głosy krytyczne wycelowane w ową utopijną w założeniu instytucję. Dzieło Saavedry utrzymana jest w konwencji snu, jest typową satyrą menippejską nawiązującą do Lukiana, a w strukturze – do Państwa Platona. Pokazuje negatywną stronę renesansowego wykształcenia humanistycznego, jest wyrazem sceptycyzmu, niepokoju i troski o Tradycję, z którą poczyna się nierozważnie.

Wspomnienie o Adamie Karpińskim

Indeks autorów: Joanna Partyka
Numer: 2011 / 6

Pożegnanie Adama Karpińskiego (1952-2011), wybitnego badacza literatury i kultury staropolskiej, związanego przez ponad 30 lat z Instytutem Badań Literackich PAN, współtwórcę nowoczesnego edytorstwa naukowego.

Czarty, gusta i święta katolicka wiara: katolicyzm ludowy - katolicyzm sarmacki na przykładzie Składu albo skarbca J.K. Haura

Indeks autorów: Joanna Partyka
Numer: 2002 / 6

Obraz codziennej obyczajowości i religijności polskiego ziemiaństwa przełomu XVII i XVIII w. na podstawie swoistej encyklopedii ziemiańskiej Haura

Wyjść z labiryntu

Indeks autorów: Joanna Partyka
Numer: 2002 / 6

Recenzja. Antonio Dominguez Leiva El laberinto imaginario de Jan Potocki Manuscrito encontrado en Zaragoza (Estudio critico), Madrid 2000

Korzystając ze strony wyrażacie Państwo zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies. W każdej chwili możecie Państwo zmienić ustawienia cookies a także dowiedzieć się na ich temat więcej. Kliknij tutaj Nie pokazuj więcej tej informacji