EN
„Teksty Drugie. Teoria literatury, krytyka, interpretacja” (ISSN 0867-0633) to dwumiesięcznik literaturoznawczy wydawany od 1990 przez Instytut Badań Literackich PAN we współpracy ze Stowarzyszeniem Pro Cultura Litteraria.
EN

Artykuły: Iwona Kurz

Terytorium Auschwitz. Kamera w muzeum eksterminacji

Indeks autorów: Iwona Kurz
Numer: 2023 / 5

Artykuł na przykładzie filmów Mistrz (2020), Kłamstwo (2017) oraz serialu Hunters (2021) podejmuje kwestię przedstawiania Zagłady we współczesnej kulturze popularnej w odniesieniu do polityk pamięci: funkcjonalnej, związanej z polską tożsamością narodową, i globalnej, oraz roli Muzeum KL Auschwitz-Birkenau jako strażniczej instytucji pamięci.

Słowa klucze: Zagłada w kulturze popularnej – Zagłada w kinie – Mistrz – Denial – Hunters – pamięć globalna – pamięć funkcjonalna

Narcyz w muzeum. Przygoda ponowoczesna

Indeks autorów: Iwona Kurz
Numer: 2020 / 4

Autorka podejmuje kwestię doświadczenia ekspozycji historycznych muzeów narracyjnych (pierwszym z nich w Polsce było Muzeum Powstania Warszawskiego, otwarte w 2004 roku). Z jednej strony wskazuje na założenia podobnych wystaw, ich intencjonalną konstrukcję, sugerowany przekaz i oczekiwane reakcje widzów. Z drugiej próbuje odsłonić mechanizmy zewnętrzne wobec wypowiedzi muzealnej, związane przede wszystkim z działaniem mediów oraz logiką kapitalistyczną, które wpływają na działanie muzeów i wystaw.

Słowa kluczowe: muzeum narracyjne; pamięć zbiorowa; Muzeum Powstania Warszawskiego; umuzealnienie; kultura narcyzmu

Bond . James Bond. Widmo człowieka

Indeks autorów: Iwona Kurz
Numer: 2016 / 2

Iwona Kurz
UW
Artykuł analizuje wybrane motywy z cyklu filmów o Jamesie Bondzie, przede wszystkim tych, w których występuje organizacja Spectre (Widmo). Autorka pokazuje działanie mechanizmów kultury popularnej, ulegających szczególnej kondensacji w serii liczącej już ponad pięćdziesiąt lat (1962–2015). Bonda z jednej strony ściga zatem „widmo konwencji”, z drugiej „widmo klęski” – traktując kino popularne jako zwierciadło zbiorowej wyobraźni, można w filmach z cyklu odczytać lęki i niepokoje współczesnych widzów. W tym ujęciu seria staje się lekcją z hauntologii. Potwierdza krytyczne rozpoznania Agambena, Bifardiego i Derridy, wieszcząc koniec człowieka i ukazując rzeczywistość współczesną jako kompleks pojaw i widm.
Słowa kluczowe: James Bond, widmo, Spectre, kino popularne, hauntologia

Korzystając ze strony wyrażacie Państwo zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies. W każdej chwili możecie Państwo zmienić ustawienia cookies a także dowiedzieć się na ich temat więcej. Kliknij tutaj Nie pokazuj więcej tej informacji