Artykuł poświęcony jest analizie reprezentacji emocji w pamiętnikach osób awansujących opublikowanych w dwóch tomach serii „Młode pokolenie wsi ludowej” (red. J. Chałasiński). Korzystając z narzędzi teoretycznych wypracowanych przez historyków emocji (Reddy, Stearns) i teoretyków kultury (Ahmed, Williams), autorki opisują narzędzia używane do uchwycenia struktur odczuwania charakterystycznych dla doświadczeń przedstawicieli i przedstawicielek powojennej klasy ludowej doświadczających procesu awansu. Opisy emocji osób awansujących rzadko są jednoznaczne – uczucia mieszają się, tworząc ambiwalentne sploty radości i przerażenia, ulgi i satysfakcji, tęsknoty i poczucia wyobcowania, wstydu i dumy. Zmienność emocji, niemożność „osadzenia się” w nich wyraźnie ujawnia się w indywidualnych narracjach, w szerszej perspektywie staje się jednak również uniwersalną cechą powojennych opowieści o awansie.
Słowa kluczowe: awans, socjalizm, pamiętniki, emocje, historia ludowa